Hypnosia

Citat
”Jeg kigger op og får øje på en mand, der er ved at rydde et bord i den anden ende af lokalet. Han lader, som om han er dybt koncentreret om at skrabe paellarester af tallerkenerne, førend han begynder at stable dem. Men han iagttog mg, det gjorde han! Jeg kunne mærke det!”
”Hypnosia”, s. 313.

Birgitte Lorentzens ”Hypnosia” fra 2014 er tredje og sidste bog om kæresteparret Mads og Lulu. Siden forrige bog, ”Insania”, er de startet i gymnasiet. Egentlig går det fint, men de mange uhyggelige og paranormale oplevelser, som de to har været ude for i henholdsvis ”Insania” og ”Cykose”, har sat sine spor i Lulu, der er begyndt at lave tvangsritualer i håbet om, at det kan beskytte dem fra mere ondt.

En dag modtager Mads en mystisk amulet fra Frankrig med beskeden: ”Bær denne amulet, og den vil beskytte dig mod det onde!”.

Mads er i tvivl, om han skal finde ud af, hvem der har sendt den, og hvad beskeden betyder, for han har besluttet sig for at lægge sine spirituelle evner fra sig og i stedet fordybe sig i naturvidenskaben.

51144201

Mads og Lulu er dog begge for nysgerrige til at lade amuletten være, og opklaringsarbejdet fører dem til Frankrig, hvor Mads har familie, der måske kan hjælpe dem. Men der er noget loddent ved det hele, og efter et møde med Mads’ mormor i Paris’ forstæder er Mads overbevist om, at svaret findes i den sydfranske by Saintes-Maries-de-la-Mer, hvor romaerne hvert år fejrer Den Sorte Sara. Jagten på amulettens afsender spidser til, og imens afdækkes Mads’ ukendte familiebaggrund.

I tråd med de to forrige bind i serien er ”Hypnosia” en psykologisk ungdomsgyser, der bevæger sig i grænselandet mellem rå realisme og fantasi. Den er tilsvarende bygget op omkring historiske begivenheder, blandt andet romaernes historie i Europa og fejringen af Den Sorte Sara, som er en gudinde, som tilbedes og fejres af romaer over hele verden.

Historien debatterer opfattelsen af romaerne og deres kultur og sætter fokus på deres eksistens og levevilkår i nutidens Europa. Derudover refererer historien til oprørene i Frankrigs ghetto-områder i 2005, hvor især mange unge udtrykte deres utilfredshed og frustration over fattigdommen og arbejdsløsheden i de franske storbyforstæder. Ligesom i ”Insania” og ”Cykose” opleves begivenhederne i ”Hypnosia” gennem Lulus øjne og formidles i et enkelt sprog.