Cementhaven

Citat
”Da hun tømte den første skovlfuld våd cement ud over Mors fødder gav Sue et lille skrig. Og så, da Julie var ved at fylde skovlen igen, skyndte Sue sig hen til bunken, tog så meget cement som hun kunne have i hænderne og kastede det i kassen.”
”Cementhaven”, s. 63.

Ian McEwans ”The Cement Garden” fra 1978 (”Cementhaven”, 1979, filmatiseret i 1993) er historien om teenageren Jack, hans storesøster Julie og hans to mindre søskende, Sue og Tom. Efter at have mistet deres fader kort forinden, må de fire søskende lære at klare sig selv, da også deres mor bliver ramt af sygdom og dør. For at undgå indblanding fra de sociale myndigheder beslutter Jack og Julie at begrave deres mor i en cementkiste i kælderen og overtage styringen af familien. I deres nye roller som familiens surrogatforældre opstår også en fysisk tiltrækning, som dog holdes i spænd, da Julie er begyndt at se en del til den velhavende forretningsmand Derek, som er dobbelt så gammel som hende.

Jack er jaloux og opfører sig fjendtligt over for Derek, der begynder at få mistanke om, at der er noget, der er helt forkert i familien. Husets yngste, Tom på seks6 år, er begyndt at gå i dametøj, og Jack har ikke været i bad siden morens død. Men det er ikke kun Jack, der afgiver en ubehagelig lugt. Fra kælderen begynder der også at lugte fælt, og Derek bemærker visse uoverensstemmelser i familiens fortælling om deres mors død.

Der er en klar incestuøs undertone i denne første roman af McEwan, og et tema om den ’rigtige’ kærligheds grænser er bestemt til stede. Først og fremmest handler romanen dog om børn og unges håndtering af tab og konsekvenserne af en for tidlig overgang til voksenlivet. Jack og Julie tvinges af omstændighederne – og af de valg, de selv træffer – ud i at skulle tage et ansvar for dem selv og deres søskende, som de slet ikke er klar til at magte. Oven i købetOvenikøbet på et tidspunkt, hvor en spirende bevidsthed om deres egen seksualitet skaber en kaotisk undtagelsestilstand i deres sind.

Romanen er skrevet med et fokus på det sensuelle og med et blik for de strømme af nye fornemmelser og følelser, der buldrer frem i teenageårene. Samtidig har den i kraft af sin særprægede handling et grotesk tilsnit, som er kendetegnende for denne tidlige del af McEwans forfatterskab.