Kingsize

Citat
"Kvinder ejakulerer tårer.
Der er en etymologisk sammenhæng mellem love på dansk og love på engelsk, som ligger til baggrund for 24-års reglen.
(...)
Mellem os sagt har vi fået mere end nok af os selv.
Oprindelse er en sammenhæng, som forandrer sig.
Hvis man aldrig har set sne, kan man se det for sig.
Antabus blev opfundet af Dionyseus.
Blåøjethed er en slags racisme.
Uskyldstab er ikke det samme som kontroltab”.
“Sandt/falsk 1” i “Kingsize”, s. 47.

I Mette Moestrups digtsamling fra 2006, “Kingsize”, myldrer det med ledemotiver eller gentagne figurer som den røde farve, der kædes sammen med både kærlighed, kød, blod og red-light distrikt, og runde æg, bomber, testikler og øjeæbler. Digtsamlingen rummer også et hav af referencer, ordspil, skøre indfald, pudsige sammenkoblinger og leg med bogstaverne, men også politiske tilkendegivelser og en form for sårbarhed eller melankoli indlagt i det humoristiske. I endnu højere grad end i Moestrups forrige digtsamlinger er “Kingsize” kendetegnet ved formeksperimenter men også stærke tematiske linjer.

En af de gennemgående tematikker er oprindelighedsfiguren herunder etnicitet, nationalitet og identitet: “På den ene side bærer man hjemstavnen med sig, men samtidig er jeg kritisk over for hjemstavnstanken. Jeg siger ikke, at det intet betyder at komme fra for eksempel en landsby. Der ligger erindringer og indtryk, som præger ens identitet, men det giver ikke et bestemt produkt (...) som jeg skriver et sted i Kingsize: ’Oprindelse er en sammenhæng, som forandrer sig’.” (Karen Syberg: De næstyngste: “Oprindelse er en sammenhæng, som forandrer sig”. Information, 2006-10-20).

Der findes i digtsamlingen adskillige kritiske henvisninger til den omdiskuterede danske udlændingepolitik, ligesom oprindelighedstematikken også indeholder politiske pointer i Moestrups digte om Grønland. Som hun selv har sagt det i ovenstående interview: “Den kolonialistiske historie er en del af danskheden”. Digtsamlingen fremstår i det hele taget langt mere politisk sammenlignet med det hidtidige forfatterskab.

26443601

Spørgsmål om kønnet tematiseres også. Et eksempel er digtet “Drama queen I, talkshow”, der på meget morsom vis benytter sig af en opsætning, der henviser til et talkshow. Gæsten i showet er Lilith, der, som Moestrup selv forklarer det i et interview, ifølge apokryfe kilder var Adams første kone. Lilith udgør et alternativ til fortællingen om Eva, der blev skabt af Adams ribben, og som derfor fremstiller kvinden som mindre oprindelig end manden. De forskellige kulturelle fortællinger præger opfattelsen af kønnet: “Kønnet har at gøre med kroppen og er på den ene side biologisk og på den anden side kulturelt bestemt (...) de kulturelle myter betyder noget for, hvilken rolle de biologiske køn spiller.” (Louise Helstrup: At møde sin begrænsning. Politiken, 2006-11-11).

Den tematisering af digterjeget, der er til stede tidligere i forfatterskabet, videreføres og får i “Kingsize” en ekstra dimension, da det personlige og biografiske fra forfatterens eget private liv eksplicit inddrages i sidste del.

Mette Moestrup modtog i 2007 Montanas Litteraturpris for digtsamlingen “Kingsize”.