Moores gennembrud som tegneserieforfatter

Citat
“At være forfatter vil fortære ens liv, fordi en så stor del af skriveprocessen foregår i ens tanker - man behøver ikke at være ”på arbejde”, man behøver ikke engang at være vågen. Man får ingen fred fra skriveriet, når ens hoved rammer puden, og man får ingen fred fra skriveriet ved at tage på ferie ... man kan ikke slippe væk fra det, fordi det er inde i ens hoved”.
Alan Moore i interview til www.enginecomics.co.uk

Efter et par år indså Moore dog, at han ikke kunne tjene nok penge til den lille familie som illustrator, og han besluttede i stedet at koncentrere sig om at skrive. Moore blev hurtigt hyret til at lave serierne ”Marvelman” og ”V for Vendetta” til tegneserieantologien Warrior, og hos Marvel UK fik han muligheden for overtage serien ”Captain Britain”. Desuden var han begyndt at skrive længere serier for magasinet 2000 AD. I løbet af de næste to år blev Moore anerkendt som en af Englands bedste tegneserieforfattere, og man begyndte at lægge mærke til ham i Amerika. I 1983 blev Moore ringet op af redaktøren for DC Comics Len Wein, der tilbød ham jobbet som forfatter på serien ”Swamp Thing”. Moore forstod at udnytte denne gyldne mulighed, og allerede i sit andet nummer af ”Swamp Thing” lavede han en række dramatiske ændringer ved titelfiguren. Serien blev en succes, og på to år steg salget fra 17.000 til 100.000 eksemplarer per nummer.

Moore begyndte nu også at levere historier til andre af DC Comics titler blandt andet Superman og Batman. Det helt store gennembrud kom dog først med ”Watchmen” i 1986, der blev den første tegneserie, der vandt den eftertragtede Hugo Award. Moore var med et trylleslag blevet verdensberømt, og han blev nærmest forfulgt af en nysgerrig presse og fanatiske fans. Moore brød sig dog ikke om opmærksomheden, og han besluttede sig for at trække sig ud af tegneseriebranchens mainstream. Moore begyndte i stedet at skrive den komplicerede serie ”From Hell” til antologien Taboo. Han havde da i lang tid levet i et ”anderledes” forhold med konen Phyllis og deres fælles elsker Deborah, men ægteskabet brød sammen, og Phyllis flyttede væk med Deborah. I 1993 var Moore næsten glemt af tegneseriebranchen, men så valgte han overraskende at vende tilbage til superheltetegneserien. Baggrunden for dette drastiske valg var, at Moore ønskede at redde den hensygnende tegneseriebranche ved at bringe den tilbage til dens rødder. Han var deprimeret over, at ”Watchmen” tilsyneladende havde skabt en hel genre af ironiske og kyniske superheltetegneserier, der nu dominerede markedet. Moore overtog serien ”Supreme”, og med den demonstrerede han endnu engang, at han er en fremragende tegneserieforfatter. Derefter skabte han i 1999 sit eget underforlag kaldet America's Best Comics, hvor han skrev en række tegneserier, der var inspireret af en mere uskyldig tilgang til superheltetegneserien og hans store interesse i det okkulte. Blandt disse serier er ”The League of Extraordinary Gentlemen”, ”Tom Strong” og ”Promethea” de bedste eksempler på Moores nye tilgang til tegneseriemediet. A

lan Moore bor stadig i sin fødeby Northampton sammen med kæresten Melinda Gebbie.