De tematiske rødder i ”Saga of the Swamp Thing”

Citat
”Gennem hele hans sørgelige tilværelse har det eneste, der har holdt ham ved sine fulde fem, været håbet om, at han måske en dag kunne genvinde sin menneskelighed... bevidstheden om at han under alt slimet stadig var Alec Holland. Men hvis han har læst mine notater, så vil han vide, at det ikke er sandt. Han er ikke Alec Holland. Han vil aldrig blive Alec Holland. Han har aldrig været Alec Holland. Han er bare et spøgelse”.
Alan Moore: ”Saga of the Swamp Thing”, nr. 21.

Moores historier i ”Saga of the Swamp Thing” handler ved nærlæsning om dybe samfundsmæssige problemer som køndiskrimination, eksistentiel angst, racisme, vold og forurening af miljøet, men de bliver præsenteret gennem metaforer hentet fra gysergenren. Så når Swamp Thing møder arketypiske uhyrer som for eksempel vampyrer, varulve og zombier, er alle disse klassiske monstre blevet moderniseret og gjort relevante i forhold til de aktuelle spørgsmål, som de bliver brugt til at belyse. Moore eksperimenterer også med forskellige måder at strukturere sine fortællinger på. Desuden arbejder han med, hvordan billede og tekst bedst kan kombineres, så man opnår helt unikke måder at formidle historiernes dybere mening på. Resultatet er en gysertegneserie, der griber genren an fra en litterær vinkel, og dermed bliver seriens horisont udvidet til også at omhandle økologiske og spirituelle anliggender, altimens den stadig forbliver tro med sine rødder i gyser- og fantasygenren.

Moore opfinder i et af numrene af ”Saga of the Swamp Thing” en arbejderklassemagiker ved navn John Constantine, der visuelt er baseret på musikeren Sting. Constantine optræder i en markant birolle i flere af historierene, og senere får han sin helt egen serie, ”Hellblazer”, der i 2005 blev filmatiseret under titlen ”Constantine” med Keanu Reeves i hovedrollen.