Af pis?
Jeg mærkede en trang til at knuse noget.”
Første bind i kæmpeværket ”Min kamp” fra 2009 (”Min kamp 1”, 2010) tager udgangspunkt i Karl Ove Knausgårds ungdom, hvor man især følger ham i teenageårene, og siden da han som voksen mister sin far. Romanen er fortalt i jeg-form vekslende mellem passager fra nutidens voksne parforholdstilværelse og scener fra ungdommen.
Den unge Karl Ove er fanget ude på landet med bøvede venner, der ikke er helt smarte nok til den litterære ungersvend med de kunstneriske aspirationer. Alligevel gemmer han i hemmelighed for forældrene øl i busken for at komme på druk med vennerne, stifter bekendtskab med pigerne og bliver medlem af et rockband, som til Karl Oves store fortrydelse spiller den tåbelige Smoke On The Water i stedet for smart indierock. Sådan er det meget med Karl Ove som teenager. Han spiller musik, han ikke brænder for og kysser med piger, han ikke rigtigt er forelsket i.
29433909
Over det hele hænger skyggen af Karl Oves og broderen Yngves alkoholiske far, der straffede sine drenge korporligt, da de var små, og siden lader bebrejdelserne hagle ned over dem, hvis han overhovedet taler til dem.
Faderens isolerede og sørgelige drukdød midt i bogen bliver omdrejningspunkt for sidste halvdel af romanen. Det går op for sønnerne, hvilket åg deres far har været for dem, og hvilken frihed de føler, da han endelig er borte. Døden fylder meget i romanen, bogens indledning kredser om døden som vilkår, men konfronteret med sin døde far, må ”Min kamp”s Karl Ove alligevel i bogens slutning moderere sin indstilling til livets afslutning: ”[...]døden, som jeg altid har betragtet som den vigtigste størrelse i livet, mørk og dragende, var ikke andet end et rør der springer læk, en gren der knækker i vinden, en jakke der glider af en bøjle og falder ned på gulvet.” (s. 487-88).
”Min kamp”s første bind beskriver erkendelsen af, at ens følelser for omverdenen ikke nødvendigvis lever op til de romantiske forestillinger om, hvordan de burde være: At man kan være irriteret på sit eget barn, træt af sin kone og fuldstændig tom af følelser over for sin egen far. Bogen er i sig selv en kompromisløs konsekvens af bruddet med den romantiske forestilling om familielivet.