Der gik ikke lang tid efter debuten indenfor børnebogsområdet i begyndelsen af 60’erne, før Tord Nygren havde fundet sit eget personlige billedudtryk, som man overordnet kan kalde en poetisk realisme.
Det er karakteristisk for Tord Nygren, at han grundlæggende tegner naturalistisk. Selv siger han: ”Det skal se ud nøjagtig som i virkeligheden. En fagmand skal kunne se, at mine billeder af et nybyggerhus og en indianerhytte er autentiske, han skal kunne se, at huset er tætnet med ler.”
Denne vilje og evne til realisme og autenticitet går igennem alle Tord Nygrens tegninger. Tord Nygren kan bruge det realistiske udtryk til at udtrykke alt fra den nøjagtige tegning i et leksikon, over illustrationer i en roman til den svimlende billedfortælling.
Han behøver ikke at give køb på realismen for at variere sit billedudtryk. I stedet
- skaber han fantastiske, drømmeagtige billeder med realistiske elementer i nye sammenhænge – se afsnittet om ”Drømmen”.
- vælger barnets synsvinkel. Tord Nygren tegner ubesværet barnets oplevelse af verden og virkeligheden med ind i sine billeder – se afsnittet om ”Barnets verden”.
- bruger et teknisk udtryk, der kan modsvare ikke blot fortællingens tone og stil, men også den tid og det sted, den kommer fra – se afsnittet ”Forskellige teknikker”.
-udnytter billedfortællingen i alle dens former – fra det mest enkle til det mest komplicerede – se afsnittet ”Billedfortællingen”.
Det er dog vigtigt at understrege, at her ikke er tale om et enten-eller, men snarere et både-og. For Tord Nygren vælger ikke det ene frem for det andet. Han ”blander kortene”. Alt efter hvordan han bedst får fortalt sin historie i billederne.