Fredrik T. Olsson beskæftiger sig i sin første og hidtil eneste roman med thriller-genren, hvor han med et stort og udførligt plot strækker sig vidt både geografisk og tematisk.
Der er fokus på det store, indviklede plot. Romanen starter in medias res, hvor mange historier fortælles parallelt. Med stor opmærksomhed på tempo og timing indvies læseren langsomt, ligesom romanens hovedpersoner, i mysteriet og kodernes betydning. Som i enhver krimiroman samles alle ledetråde og koder til sidst, når det hele kulminerer, samles og afsløres.
Romanens dramatiske plot fremhæves af formen, der virker næsten filmisk i de hurtige krydsklipninger mellem tid og sted – oftest mellem William og Janines univers på slottet et sted tæt på Alperne, hvor de forsøger at finde nøglen til koden og Christina, Leo og Albert, der forsøger at løse mysteriet om de forsvundne i Stockholm, Amsterdam og Berlin. Derudover er det også et bevidst spændingsskabende greb, at hvert kapitel slutter med en cliffhanger.
Forfatterens sidebeskæftigelse som stand-up komiker ses også i skrivestilen, hvor der ofte opstår komiske scener. Disse virker næsten tragikomiske, idet de opstår i de mange håbløse situationer, som romanens hovedpersoner forsøger at kæmpe sig ud af.
Foruden de dramatiske og komiske elementer har romanen også stort fokus på teknologi og videnskab, idet den tager udgangspunkt i et videnskabeligt hvad-nu-hvis-scenarie. Forskere kan kun aflæse og forstå 2 % af vores dna. Men hvad nu hvis de sidste 98 % indeholder koder til vores fremtid? Hvad nu hvis de kan læses og afkodes? Og hvad nu hvis vi kan ændre dem?