Dragen, sangeren, helten

Citat
”Det er en helt traditionel fremstilling, hvor en drage flyver ind over de russiske bønders jorde og æder deres kvæg, brænder marker af og bortfører folk. Især unge kvinder …”
”Dragen, sangeren, helten”, s. 132.

Hovedpersonen i Jens Østergaards debutroman ”Dragen, sangeren, helten” (2012) hedder Thomas Nyland. Han er efterforsker ved Afdelingen for Personfarlig Kriminalitet på Københavns politigård. Nyland er en stor mand, der ofte føler sig tyk, kejtet og usikker. På mange punkter er han en antihelt. Han drikker danskvand og billig pulverkakao, er arbejdsnarkoman og bruger gerne arbejdet som en dårlig undskyldning for, at hans sociale liv er så indskrænket, som det er. Hans nærmeste bekendtskab er kollegaen Adam Zahle, der i romanens indledning bliver dræbt af en gal mand med et sværd.

29231761

Samme dag er en ung mand blevet fundet dræbt med et spyd i sin lejlighed på Vesterbro. En kvinde, der har været vidne til drabet, indlægges på Rigshospitalet. Hun taler kun russisk, har været holdt som sexslave og udsat for massevoldtægt. Samtidig er den sky forsker i slavisk folketro Natalja Rudovas far blevet dræbt, og en gammel fonografisk cylinder er blevet stjålet fra hans hjem. De to hændelser har en forbindelse, hvilket bringer Thomas Nyland i kontakt med Natalja. Hendes viden om russiske myter hjælper ham på sporet af den atypiske gerningsmand.

Det er karakteristisk for Østergaards skrivestil, at han løbende skifter perspektiv. Skiftene er et virkemiddel, der benyttes til at skabe spænding. ”Dragen, sangeren, helten” er fortalt af en personbunden 3. personfortæller, og størstedelen af begivenhederne beskrives ud fra Thomas Nylands perspektiv. Men undervejs bliver læseren også inddraget i både Natalja Rudova og gerningsmandens tankesæt.

Jens Østergaard har en særlig interesse i sine karakterers psykologi, og sorg er en gennemgående tematik. Nataljas sorg over at have mistet sin far og Nylands savn af kollegaen Adam Zahle bruges til at drive handlingen frem. Forældreroller, familiemønstre og mennesker, der afviger fra normen, er ligeledes problematikker, som berøres. Endelig spiller russiske folkesagn, deres ophav og deres dramatiske skildringer af liv, død, kærlighed og drager en afgørende rolle i Østergaards debutroman.