Jens Østergaard
Foto: Thomas Emil Sørensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Jens Østergaard

cand.mag. Louise Rosengreen, iBureauet/Dagbladet Information. 2014.
Top image group
Jens Østergaard
Foto: Thomas Emil Sørensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Main image
Østergaard, Jens
Foto: EC Edition

Russisk folketro, videnskab, mishandlede børn og en danskvandsdrikkende politibetjent er nogle af de virkemidler, Jens Østergaard benytter sig af til at skabe gys og gru i sine kriminalhistorier. Forbrydelsernes afsæt er sagnfortællinger og vrangforestillinger. Spændingen opstår i kontrasten mellem ugerningernes umenneskelighed og de realistiske beskrivelser af hverdagslivet i diverse danske provinsbyer. Den jyske deltidsforfatters krimitrilogi om antihelten Thomas Nyland blev i 2013 solgt til udgivelse i det store udland, og hermed nærmer Jens Østergaard sig at gøre drømmen om at leve af at skrive til virkelighed.

 

51042506

Blå bog

Født: Den 12. oktober 1979 i Aarhus.

Uddannelse: Journalist fra Danmarks Journalisthøjskole, 2004.

Debut: Dragen, sangeren, helten. EC Edition, 2012.

Seneste udgivelse: Ritualet. EC Edition, 2014.

Inspiration: Craig Russell, Jean-Christophe Grangé og David Lynch.

 

 

 

 

 

 

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Thomas mærker et stik af savn ved lyden af al den normalitet. Det almindelige liv, som det aldrig er lykkedes ham at finde en plads i.”
”Drengen & dæmonen”, s. 245.

Jens Østergaard er født i Aarhus, men er opvokset i Skærbæk ved Fredericia. Nu bor han i Lystrup udenfor Aarhus, hvor han, parallelt med deltidsjob og familieliv, skriver kriminalromaner og noveller om mordgåder og galskab, der spænder geografisk fra Lolland til Skagen.

Som barn havde Jens en livlig fantasi. Sammen med sine venner opdigtede han spændingshistorier og fantasivæsener, som han flittigt skrev om i sine stilehæfter. Efter studentereksamen flyttede han til Aarhus for at studere statskundskab, men han afbrød studiet for at blive journalist. Han blev færdig fra Journalisthøjskolen i 2004, og herefter arbejdede han i nogle år som redaktør og kommunikationsmedarbejder. Da hans far døde af kræft i 2009, måtte Jens genoverveje sine prioriteringer: Hans død gjorde det klart for mig, at vi er her i en begrænset tidsperiode, og at der ikke er nogen idé i hele tiden at udskyde tingene,” siger Østergaard i et interview (Christian Ingemann: Skærbæk er god for mange røverhistorier. Fredericia Dagblad, 2012-02-25). Han satte sig for at udleve barndomsdrømmen om at blive forfatter og håbede på, at han med fem års hårdt arbejde ville kunne skabe sig en skønlitterær karriere, han kunne leve af.

I første omgang var det ikke tanken, at han skulle skrive kriminalgåder med udgangspunkt i politigården i København: ”Jeg er egentlig ikke stor fan af den skandinaviske krimitradition med dens socialrealisme og havde aldrig tænkt, at jeg skulle skrive en politiroman. Men så dukkede politimanden Thomas Nyland jo op i mine tanker,” fortæller han (Helle Holm: »Jeg giver det fem år«. Århus Onsdag, 2013-06-26).

Debutromanen ”Dragen, sangeren, helten” udkom i 2012. Den er første bind i en trilogi om den kejtede efterforskningschef Thomas Nyland ved Afdelingen for Personfarlig Kriminalitet. Andet bind ”Drengen & dæmonen” blev pænt modtaget, da den udkom i 2013, og allerede inden det sidste bind, ”Ritualet” (2014), var færdigskrevet, blev hele serien solgt til udgivelse i Tyskland.

Dragen, sangeren, helten

”Det er en helt traditionel fremstilling, hvor en drage flyver ind over de russiske bønders jorde og æder deres kvæg, brænder marker af og bortfører folk. Især unge kvinder …”
”Dragen, sangeren, helten”, s. 132.

Hovedpersonen i Jens Østergaards debutroman ”Dragen, sangeren, helten” (2012) hedder Thomas Nyland. Han er efterforsker ved Afdelingen for Personfarlig Kriminalitet på Københavns politigård. Nyland er en stor mand, der ofte føler sig tyk, kejtet og usikker. På mange punkter er han en antihelt. Han drikker danskvand og billig pulverkakao, er arbejdsnarkoman og bruger gerne arbejdet som en dårlig undskyldning for, at hans sociale liv er så indskrænket, som det er. Hans nærmeste bekendtskab er kollegaen Adam Zahle, der i romanens indledning bliver dræbt af en gal mand med et sværd.

29231761

Samme dag er en ung mand blevet fundet dræbt med et spyd i sin lejlighed på Vesterbro. En kvinde, der har været vidne til drabet, indlægges på Rigshospitalet. Hun taler kun russisk, har været holdt som sexslave og udsat for massevoldtægt. Samtidig er den sky forsker i slavisk folketro Natalja Rudovas far blevet dræbt, og en gammel fonografisk cylinder er blevet stjålet fra hans hjem. De to hændelser har en forbindelse, hvilket bringer Thomas Nyland i kontakt med Natalja. Hendes viden om russiske myter hjælper ham på sporet af den atypiske gerningsmand.

Det er karakteristisk for Østergaards skrivestil, at han løbende skifter perspektiv. Skiftene er et virkemiddel, der benyttes til at skabe spænding. ”Dragen, sangeren, helten” er fortalt af en personbunden 3. personfortæller, og størstedelen af begivenhederne beskrives ud fra Thomas Nylands perspektiv. Men undervejs bliver læseren også inddraget i både Natalja Rudova og gerningsmandens tankesæt.

Jens Østergaard har en særlig interesse i sine karakterers psykologi, og sorg er en gennemgående tematik. Nataljas sorg over at have mistet sin far og Nylands savn af kollegaen Adam Zahle bruges til at drive handlingen frem. Forældreroller, familiemønstre og mennesker, der afviger fra normen, er ligeledes problematikker, som berøres. Endelig spiller russiske folkesagn, deres ophav og deres dramatiske skildringer af liv, død, kærlighed og drager en afgørende rolle i Østergaards debutroman.