I 2013 udkom ”Drengen & dæmonen”, der er andet bind i Jens Østergaards serie om politimanden Thomas Nyland. Den er en uafhængig fortsættelse af ”Dragen, sangeren, helten”, og sprogligt og stilistisk ligner de to bøger hinanden meget, bl.a. ved de løbende skift i fortællerens fokus.
Handlingen forløber over en weekend og begynder fredag aften, hvor Nylands kollega Martin Dahl er på vej hjem fra en arbejdsopgave i Nordsjælland. Han passerer et trafikuheld. Kvinden bag rettet er død, og på bagsædet er en lille pige kommet alvorligt til skade. Martin Dahl ringer til alarmcentralen, men hans telefon går ud, og da ambulancen ankommer til ulykkesstedet, er både pige og politimanden forsvundet.
29887810
Det bliver Thomas Nylands opgave at finde de to. Efterforskningen tager en uhyggelig drejning, da han opdager, at kvinden bag rettet var på flugt, og at pigen måske ikke er et helt almindeligt barn. En psykolog og en antropolog med speciale i børn, der er vokset op blandt dyr, hjælper til med at opklare mysteriet.
Romanens budskaber er, at social arv kan være svær at bryde. Overgreb og omsorgssvigt af børn kan nedarves fra generation til generation, og ofre bliver selv gerningsmænd. Samtidig kritiserer bogen indirekte videnskabens mangel på moral, samt at grænsen mellem genialitet og galskab er hårfin. Det centrale spørgsmål, som ”Drengen & dæmonen” rejser, er, hvad der driver mennesker til onde gerninger?
Men kærlighed er også et af bogens temaer. Den afdøde kvindes kærlighed til sin datter, den forsvundne pige, er dokumenteret på et digitalkamera, som Thomas Nyland finder i deres forladte hus på Lolland. Martin Dahl er i en ægteskabelig krise, da han bliver bortført, og hans kone tvinges af omstændighederne til at genoverveje deres relation. Og endelig kan Thomas Nyland ikke få den russiske forsker Natalja, som spillede en afgørende rolle i ”Dragen, sangeren, helten”, ud af sit hoved.