I både Dorph/Pasternak-krimierne og ”Dødszoner” fornemmer man en tydelig stilistisk inspiration fra krimiidolet James Ellroy, der med sin usentimentale og telegramagtige skrivestil har dannet skole for en lang række nutidige krimiforfattere. Forkærligheden for dybtborende skildringer af historiens grusomheder deler Pasternak med den tidligere redaktørkollega Karen Vad Bruun, der sammen med sin mand Benni Bødker udgiver kriminalromaner med retsantropologen Linnea Kirkegaard i hovedrollen.
Beskrivelsen i ”Dødszoner” af krigens kaotiske undtagelsestilstand og de ekstreme valg, denne tilstand tvinger den enkelte ud i, skaber associationer til Ernst Jünger, og i romanen spiller Jüngers ”Det eventyrlige hjerte” en betydelig rolle. I et interview i Information har Pasternak udtalt: ”Mange ting, Jünger laver, er ikke moralsk i orden, men han bevæger sig i nogle områder, som fortæller noget om, hvem vi er: Det er noget med at være i stand til at se det i øjnene og blive en hel person midt i, at man konfronteres med nogle urkræfter”. (Rasmus Elmelund: En mand og en bog, der slipper virkeligheden. Information, 2013-04-25).
Denne konfrontation med urkræfter er i høj grad også præsent i værker som Cormac McCarthys ”Blodets meridian” og Joseph Conrads ”Mørkets hjerte”, og ”Dødszoners” stemningsmættede fremstilling af den afstumpede voldelighed i samfundets randområder vækker klare mindelser om disse klassiske værker.