Den italienske mester

Citat
”Jeg kunne ikke blive kunstner, og nu kan jeg ikke engang blive kunstkritiker. Jeg er en hykler, en bedrager. Pinchs værste frygt bruser ham i møde. Jeg bliver aldrig min far, fordi jeg altid har været min mor.”

”Den italienske mester”, s. 119.

Tom Rachman's ”The Italian Teacher” (2018) (”Den italienske mester”, 2019) handler om et komplekst forhold mellem far og søn. Romanen rejser også spørgsmål om, hvad der karakteriserer god kunst: er det selve værket eller fortællingen om mennesker bag?

Romanen begynder i Rom i 1955, hvor Charles også kaldet Pinch (opkaldt efter spanske pintxos) bor sammen med sin far, den verdensberømte kunstmaler Bear Bavinsky og sin canadiske mor Natalie. Natalie er en talentfuld keramiker, men hun har tilsidesat sin egen karriere for sin mands. Pinch forguder sin far, og alt hvad han gør, handler om at få fars anerkendelse.

Bear er en mægtig mand, for hvem kunsten altid kommer i første række. Han maler farverige malerier, hvor han portrætterer en enkelt detalje på menneskets krop, aldrig ansigter. Kun få malerier får lov til at overleve hans kritiske blik, de fleste bliver brændt. At dedikationen til kunsten sker på bekostning af familien er et levevilkår, hvis man vil skabe noget stort, mener Bear. Derfor må familien finde sig i altid at befinde sig i skyggen af kunstneren og hans livsværker. Af samme grund holder Bear Bavinskys mange ægteskaber til unge og smukke kvinder heller ikke længe. Heller ikke ægteskabet med Natalie, hvem han forlader til fordel for en ny familie i New York.

46167449

Selvom Pinch herefter kun sjældent ser sin far, holder han aldrig op med at hige efter hans anerkendelse. Som teenager kaster sig over malerkunsten, og hans mor lovpriser hans talent. Men der er kun en, hvis mening betyder noget for Pinch, og den brutale dom fra den store mester lyder, at Pinch aldrig vil blive nogen stor kunstner. Herefter begynder Pinch at studere kunsthistorie i Toronto i håbet om at få lov til at skrive en betydningsfuld biografi om sin far, men også det projekt mislykkes. Den nu voksne mand, hvis liv har været fyldt med selvlede og skuffelser, ender som lærer på en sprogskole i London. Han har ikke bare levet i skyggen af sin far, men også af sin egen tilværelse, og han har derfor heller ikke formået at skabe vedvarende relationer.

Da Pinch sent i livet ved et uheld kommer til at ødelægge et af sin fars malerier, får han mulighed for at vende op og ned på magtbalancen mellem far og søn og for at ændre kunsthistorien for altid.