tom rachman
Foto: Politikens forlag

Tom Rachman

journalist Michelle Mølgaard Andersen, iBureauet/Dagbladet Information. 2012. Senest opdateret af Michelle Mølgaard Andersen, Bureauet, april 2019.
Top image group
tom rachman
Foto: Politikens forlag

Indledning

Tom Rachman's romaner beskæftiger sig med, hvem vi er i kraft af de relationer, vi indgår i, både familiære og arbejdsmæssige. Hans romanpersoner lever med bristede illusioner i forhold til deres plads i verden, og han udfordrer udsagnet om, at man kan blive, hvad man vil, hvis blot man arbejder hårdt nok for det. Rachman's egen geografiske rodløshed skinner igennem i hele forfatterskabet.

46167422

Blå bog

Født: 1974, London.

Uddannelse: Master fra Columbia University Graduate School of Journalism.

Debut: The Imperfectionists. 2010.

Litteraturpriser: Goodreads Choice Award, 2010. The CAA for fiction, 2011.

Seneste udgivelse:  Den italienske mester. Politiken, 2019. (The Italian Teacher, 2018). Oversætter Rasmus Hastrup. Roman.

Inspiration: Lev Tolstoj, Anton Tjekhov, Charles Dickens, Graham Greene, Bruce Chatwin, Katherine Mansfield, Isaac Bashevis Singer og Raymond Carver.

 

 

 

 

 

Tom Rachman læser op af og taler om sin debutroman "The Imperfectionists" på Københavns internationale litteraturfestival, CPH:LITT i 2012

Artikel type
voksne

Baggrund

”Det jeg i virkeligheden frygter, er tiden. (…) Den pisker os af sted selvom vi hellere vil tage det med ro, og øjeblikket farer forbi, umuligt at gribe, og pludselig er alt fortid, en fortid det er umuligt at fastholde, som glider over i uautoriserede skrøner.”
”De ufuldkomne”, s. 50.

Tom Rachman er født i London i 1974. Da han var syv, flyttede han sammen med sin familie til Vancouver i Canada. Rachmans familie er af østeuropæisk jødisk og britisk-walisisk afstamning. Begge forældrene er uddannede psykologer, moderen er praktiserende, mens faderen underviser og skriver bøger om sin forskning. Rachman har tre søskende, to søstre og en bror. Broren, Gideon Rachman, er journalist og klummeskribent for Financial Times.

Rachman har studeret filmvidenskab på University of Toronto. Drømmen var at lave film, men da han stiftede bekendtskab med litteraturen på universitetet, indså han, at det i stedet var inden for denne genre, han ville udfolde fiktionen. På dette tidspunkt følte han sig dog for uerfaren til at kunne skrive en roman, og han valgte derfor at fortsætte sine studier ad journalistvejen, hvorefter han gennemførte en master i Journalistik på Columbia University i New York.

I 1998 blev han ansat som udlandsredaktør på The Associated Press i New York. Herefter har han arbejdet som journalist i både Indien og Sri Lanka. I 2002 blev han som korrespondent for nyhedsbureauet AP sendt til Rom, hvor hans debutroman ”De ufuldkomne” fra 2011 (”The Imperfectionists”, 2010) primært finder sted. Gennem dette job har han blandt andet haft opgaver i Japan, Sydkorea, Tyrkiet og Egypten. I 2006 startede han på en deltidsstilling som redaktør på International Herald Tribune i Paris, mens han sideløbende skrev på sin debutroman.

Om motivationen for at skrive ”De ufuldkomne” har Rachman udtalt: ”Jeg havde aldrig sat mig for, at jeg skulle skrive en roman om journalistik. Jeg havde arbejdet flere år som journalist og redaktør og længtes undervejs efter at skrive fiktion. Det sidste jeg ønskede, var dog, at mit job skulle snige sig ind i min dagdrøm. Men i takt med, at jeg opfandt karaktererne og plottet, kunne jeg ikke nægte, at en anden historie udfoldede sig foran mig. Den skrevne presses katastrofale tilbagegang. En forandringsproces som ingen jeg kendte til havde omsat til fiktion.” (Tom Rachman: Tom Rachman's top 10 journalist's tales. Guardian.uk, 2011-06-27. Egen oversættelse).

Ifølge Rachman er det en fordel for ham som forfatter at begå sig både inden for fiktionen og journalistikken, da de to genrer kan næres af hinanden. Han mener, at man som forfatter nemt kan komme til at skive den samme roman igen og igen, hvis man udelukkende trækker på sit eget liv, mens journalistikken kan være med til at udvide ens perspektiv.

I et interview med det canadiske medie Maclean’s fortæller Tom Rachman, at temaet i Den italienske mester” (2019) i høj grad udspringer fra en personlig søgen efter svar på, om han skulle fortsætte med kunst og journalistik og hermed acceptere de konsekvenser, det havde i forhold til hans relationer og privatliv. (Brian Bethue: Tom Rachman’s latest novel asks: can a great artist be a good father?. Maclean’s, 2018-03-20).

Tom Rachman har slået sig ned i fødebyen London og har fået en søn.

De ufuldkomne

”Antallet af rettelser har været hastigt stigende på det seneste. En håndfuld har endda opnået en plads på Hermans opslagstavle: Tony Blair på en liste over ”nyligt afdøde japanske dignitarer”; Tyskland beskrevet som lidende af en ”kønssygdom i økonomien”; og næsten dagligt forekomster af ”De Forbenede Stater”.”
”De ufuldkomne”, s. 100.

Tom Rachman's debutroman ”The Imperfectionists” (2010) (”De ufuldkomne”, 2011) handler om de ansatte omkring en unavngivet engelsksproget avis med sæde i Rom. I hver af de i alt 11 afsnit møder man en ny person, herunder den fallerede pariserkorrespondent, der både har svært ved at finde på historier og med at følge med den teknologiske udvikling, og som derfor i desperation tager ufine metoder i brug; den magelige nekrologskribent, som helst vil lave så lidt som muligt; erhvervsjournalisten, der elsker sit job, fordi det holder hende beskæftiget, så hun ikke behøver at tænke over, hvor stor en fiasko hun er på privatfronten; læserens redaktør, der hver dag river sig i håret over de utallige stavefejl og fejlagtige oplysninger, der bliver trykt i avisen og redaktionssekretæren, der bliver overset af sine kolleger og håber på en fyring.

28968957

Mellem hvert kapitel får man i korte kursiverede afsnit et indblik i avisens historie, fra den blev grundlagt i 1950’erne af rigmanden Cyrus Ott til dens fald i 2007. I dette omdrejningspunkt eksisterer der på flere niveauer en sørgmodig kærlighedshistorie.

Mens avisens historie udfoldes lineært, springer de centrale personhistorier i tid. De forskellige hovedpersoner er bipersoner i hinandens novellehistorie, hvilket gør, at man oplever dem både inde– og udefra. Man får et psykologisk indblik i arbejdsmiljøet og miljøet omkring avisen og opbygger både interesse for og empati med hver af de 11 portrætterede medarbejdere. Alle kæmper de en brav kamp, selvom de fleste af dem må se i øjnene, at de ikke lever op til den forestilling, de havde om, hvordan deres liv skulle udforme sig.

Kampen for overlevelse er ikke blot temaet for hver hovedperson, det er også det tema, der indkredser papiravisens vilkår, i en tid hvor internettet har ændret på kravet for nyhedsflowet. Skildringerne af det journalistiske miljø og af, hvordan nyheder produceres, bygger ifølge Rachman på fakta, mens personerne og deres historier er fiktive.

Den italienske mester

”Jeg kunne ikke blive kunstner, og nu kan jeg ikke engang blive kunstkritiker. Jeg er en hykler, en bedrager. Pinchs værste frygt bruser ham i møde. Jeg bliver aldrig min far, fordi jeg altid har været min mor.”

”Den italienske mester”, s. 119.

Tom Rachman's ”The Italian Teacher” (2018) (”Den italienske mester”, 2019) handler om et komplekst forhold mellem far og søn. Romanen rejser også spørgsmål om, hvad der karakteriserer god kunst: er det selve værket eller fortællingen om mennesker bag?

Romanen begynder i Rom i 1955, hvor Charles også kaldet Pinch (opkaldt efter spanske pintxos) bor sammen med sin far, den verdensberømte kunstmaler Bear Bavinsky og sin canadiske mor Natalie. Natalie er en talentfuld keramiker, men hun har tilsidesat sin egen karriere for sin mands. Pinch forguder sin far, og alt hvad han gør, handler om at få fars anerkendelse.

Bear er en mægtig mand, for hvem kunsten altid kommer i første række. Han maler farverige malerier, hvor han portrætterer en enkelt detalje på menneskets krop, aldrig ansigter. Kun få malerier får lov til at overleve hans kritiske blik, de fleste bliver brændt. At dedikationen til kunsten sker på bekostning af familien er et levevilkår, hvis man vil skabe noget stort, mener Bear. Derfor må familien finde sig i altid at befinde sig i skyggen af kunstneren og hans livsværker. Af samme grund holder Bear Bavinskys mange ægteskaber til unge og smukke kvinder heller ikke længe. Heller ikke ægteskabet med Natalie, hvem han forlader til fordel for en ny familie i New York.

46167449

Selvom Pinch herefter kun sjældent ser sin far, holder han aldrig op med at hige efter hans anerkendelse. Som teenager kaster sig over malerkunsten, og hans mor lovpriser hans talent. Men der er kun en, hvis mening betyder noget for Pinch, og den brutale dom fra den store mester lyder, at Pinch aldrig vil blive nogen stor kunstner. Herefter begynder Pinch at studere kunsthistorie i Toronto i håbet om at få lov til at skrive en betydningsfuld biografi om sin far, men også det projekt mislykkes. Den nu voksne mand, hvis liv har været fyldt med selvlede og skuffelser, ender som lærer på en sprogskole i London. Han har ikke bare levet i skyggen af sin far, men også af sin egen tilværelse, og han har derfor heller ikke formået at skabe vedvarende relationer.

Da Pinch sent i livet ved et uheld kommer til at ødelægge et af sin fars malerier, får han mulighed for at vende op og ned på magtbalancen mellem far og søn og for at ændre kunsthistorien for altid.

Genrer og tematikker

Fælles for Tom Rachman's romanpersoner er, at de alle kæmper med at finde deres plads i verden. Hans romaner rejser spørgsmål om, hvem vi er i kraft af vores omgivelser og de menneskelige relationer, der knytter sig til familie, venner og profession.

Tom Rachman er født i London, er opvokset i Canada, har boet i Rom og er nu tilbage i London. Det har medført en geografisk rodløshed hos forfatteren, som også er et centralt tema i hans romaner. I et interview med canadiske Maclean’s fortæller han: ”En af de ting, mine karakterer har til fælles, er en national rodløshed, hvilket helt sikkert er en spejling af min egen situation. ”Storhed og fald” handler i høj grad om ikke at vide, hvor man hører hjemme. Mange af mine karakterer bevæger sig rundt forskellige steder i verden og har svært ved at finde ud af, hvor de hører til.” (Brian Bethue: Tom Rachman’s latest novel asks: can a great artist be a good father?. Maclean’s, 2018-03-20. Egen oversættelse).

Denne søgen efter en plads i verden og et sted at høre til medfører ikke bare en rodløshed hos Rachman's romanpersoner. De har også alle det til fælles, at de kæmper med bristede illusioner i forhold til egen storhed og til livet i sin helhed. Det gør sig gældende både hos medarbejderne på avisen i ”De ufuldkomne”, for hovedpersonen Tooly i ”Storhed & fald” (2014), der som barn blev kidnappet af en gruppe forbrydere og ikke mindst for Pinch, der aldrig formår at få sin fars anerkendelse i ”Den italienske mester”. Alene titlerne på romanerne giver også et praj om denne gennemgående tematik.

I et interview med Weekendavisen fortæller Tom Rachman: ”Alle har på et eller andet tidspunkt i deres liv haft den tanke, at deres lod i livet var storhed. Men det er en umoden tanke, og lidt simpel matematik afslører, at det selvfølgelig er helt umuligt, at det sker for alle”. Han fortsætter ”Det er en ond løgn, at vi kan blive hvad vi vil, hvis blot vi arbejder hårdt for det. Jeg ved godt, man siger det for at motivere folk. Men i de fleste tilfælde skuffer det mere end det gavner.” (Kathrine Tschemerinsky: Det skuffende liv. Weekendavisen, 2019-04-08).

Mennesket kan ikke rejse sig i kraft af en indre styrke eller hårdt arbejde. I Rachman's romaner er det snarere tilfældigheder, der er årsag til muligheden for at hæve sig over sin skæbne og hermed sætte et aftryk i verden.

Der synes at være en sammenhæng mellem Rachma'ns syn på den menneskelige skæbne og papiravisens skæbne. En sammenhæng der handler om at tilpasse sig, når virkeligheden forandrer sig. Han har udtalt, at papiravisernes tilbagegang ikke må opfattes som nyhedsvirksomhedens fald. Det er snarere en omstilling hen imod noget, man endnu ikke ved, hvordan kommer til at se ud i fremtiden. (Tom Rachman: Q&A. Tomrachman.com, set 2012-18-06).

Sprogligt bevæger Rachman sig på grænsen mellem det alvorlige og triste og det humoristiske.

Beslægtede forfatterskaber

I et interview med den engelske avis The Guardian fortæller Tom Rachman om ti gode romaner, der ligesom hans egen omhandler journalistfaget. Her fremhæver han blandt andet ”Towards the End of the Morning” (1967) af Michael Frayn – en antologi, der viser hvordan journalistfaget har ændret sig gennem tiden med udgangspunkt i miljøet omkring Fleet Street i London, ”All The President’s Men” (1947) af Carl Bernstein og Bob Woodward – historien om de to unge journalister der afslørede Watergate-skandalen, der førte til Nixons fratrædelse og ”Scoop” (1938) af Evelyn Waugh – en humoristisk fortælling om en ung skribent der ved en fejl bliver sendt til Afrika som krigskorrespondent i 1930’erne.

Af danske værker, der lig ”De ufuldkomne” giver et indblik i journalisterhvervet, kan nævnes Louise Bokkenheusers ”Hvad der ikke slår dig ihjel” (2010) – en reportagebog om hendes eget liv og livet i Irak, hvor hun har været udsendt som krigskorrespondent. Ligesom i Rachmans roman er det også her hovedpersonens personlige rejse, i dette tilfælde forfatteren selv, der udgør historiens kerne, mens journalistfaget er den omgivende ramme for fortællingen.

Skal man nævne et dansk fiktionsværk, hvor de bristede illusioner kommer til udtryk, som de gør det i ”De ufuldkomne”, kommer man ikke uden om Tom Kristensens ”Hærværk” (1998) – der handler om anmelderen Ole Jastraus selvdestruktive deroute. Også i dette værk får man et indblik i flere af de forskellige roller, og dertilhørende selvforståelse, de ansatte på en avis har. Tom Kristensen har ligesom Tom Rachman arbejdet inden for journalistfaget.

 

Bibliografi

Romaner

Rachman, Tom:
De ufuldkomne. Politikens Forlag, 2011. (The Imperfectionists, 2010).
Rachman, Tom:
Storhed & fald. Politikens Forlag, 2014. (The rise & fall of great powers, 2014).
Rachman, Tom: Basket of Deplorables, 2017.
Rachman, Tom: Den italienske mester. Politiken, 2019. (The Italian teacher, 2018). Oversætter Rasmus Hastrup.

Om forfatterskabet

Netmedier

På forfatterens hjemmeside kan man læse om Tom Rachman og hans forfatterskab. Derudover kan man her finde anmeldelser af hans romaner.
Urban Rush:
Interview med Tom Rachman. Shaw TV, 2011-01-17.
Gibson, Stacey:
The Debut – Profile of Tom Rachman. UofTMagazine, 2011 forår.
Politikens Forlag, 2019-04-03.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Tom Rachman

Kilder citeret i portrættet

Artikler

Buckley, Christopher:
The Paper. New York Times, 2010-04-30.
Rachman, Tom:
Tom Rachman's top 10 journalist's tales. Guardian.uk, 2011-06-27.
Bethue, Brian: Tom Rachman’s latest novel asks: can a great artist be a good father?. Maclean’s, 2018-03-20.
Tschemerinsky, Kathrine: Det skuffede liv. Weekendavisen, 2019-03-08.