Baggrund

Citat
”Tilbage var kun havehuset. Han gik en gang rundt om det. Alle skodder var lukket og sikret. Også døren var låst. Den åbnede udad. Arno brækkede igen og igen fra med skruetrækkeren og udvidede sprækken mellem rammen og døren, indtil låsen blev revet ud af sin forankring. Han trådte ind i en lille, mørk entré, hvor kun én dør førte videre – han trykkede håndtaget ned, og…”
”Tysk mesterskab”, s. 288.

Richard Birkefeld er født og opvokset i Hannover. Efter en uddannelse som typograf arbejdede han i en årrække på forlag og i reklamebranchen i Stuttgart, Bremen og Hannover, alt imens han rejste meget i Skandinavien, Canada, Mellemamerika og Sydafrika. Herefter læste han historie og politik på Leibniz Universitet i Hannover fra 1985 til 1991. I denne periode sad han i bestyrelsen for History Workshop Hannover og arbejdede som freelanceskribent for kulturmagasiner.

I sit arbejde som forsker ved Institut for arkitektur- og kunsthistorie ved Hannover Universitet og Det Historiske Museum i Hannover har han udgivet videnskabelige artikler om Hannovers byhistoriske udvikling i starten af 1900-tallet, herunder om bytransport og ungdomskultur i 1920’erne. Birkefeld har været involveret i en række udstillingsprojekter blandt andet under overskrifterne ”Fritid og moderne liv i tyverne”, ”Hannover fra 1900 til i dag” og ”Biedermeier og revolution” og har desuden medvirket på flere bogprojekter i samarbejde med den tyske historiker Adelheid von Saldern og den tyske arkitekt Sid Auffahrt.

Siden 2002 har Birkefeld arbejdet som freelanceskribent og antologiredaktør samtidig med, at han sammen med Hachmeister har været dedikeret til arbejdet med at skrive historiske krimier. Deres debutroman ”Wer übrig bleibt, hat recht” (”Den der bliver tilbage har ret”) blev i 2003 tildelt Deutscher Krimi Preis og Friedrich-Glauser-Preis for bedste debut. Denne blev i 2006 efterfulgt af ”Deutsche Meisterschaft”, der både er en metafor for Weimarrepublikken og det tyske mesterskab for motorcykler. De to historikere mener, at deres gode forfattersamarbejde bygger på deres individuelle historiske ballast – og så det faktum, at de ikke er gift med hinanden. Begge forfattere er gift, har voksne børn og er bosat i Hannover.