Richard Birkefeld og Göran Hachmeisters historiske krimier har høstet stor anerkendelse for måden, de anvender deres faglige viden i romanerne. Den historiske autenticitet og aura er centralt i forfatterskabet. Bøgerne formår at favne både teknologibegejstring og de tiltagende politiske grupperinger og nationalistiske strømninger i 1920’erne i ”Tysk mesterskab” og et tysk folk i moralsk og ideologisk opløsning, da sammenbruddet nærmer sig ved 2. Verdenskrigs afslutning i ”Den der bliver tilbage har ret”.
Birkefeld og Hachmeister skriver rammende og med insisterende intensitet om tiden i og omkring verdenskrigene i de to meget forskellige perioder i tysk historie. De gør brug af historiske begivenheder, citater fra taler og radioaviser og skriver velintegreret om teknologi, mode, musik og racetænkning og skaber således troværdige stemninger og billeder. Göran Hachmeister siger: ”Motorcykelløbene i ”Tysk mesterskab” er historisk korrekte, og en del af de medvirkende er også historiske personer. Og det er nogle meget voldsomme motorcykelløb. Det er en tid, hvor man prøver at opbygge et demokrati samtidig med en stigende voldeliggørelse af det offentlige rum, hvor politiske grupperinger tæver løs på hinanden. Tiden har karakter af at være en generalprøve på det, som kommer få år senere med nazismen, og den atmosfære har vi prøvet at skabe.” (Jakob Levinsen: Forfattersamtale med Richard Birkefeld og Göran Hachmeister fra krimimessen i Horsens. www.dr.dk, 2013-03-19).
I begge bøger er personerne fremstillet med den alvidende fortællers adgang til de mørke afkroge af personernes sind. Med en blanding af intense dialoger og en indre synsvinkel, der giver indsigt i personernes tankesprog og følelsesliv, fremstår de klart og levende i deres desperation efter at finde mening i den turbulente tid. Det er centralt for begge bøger, at personerne er realistisk fremstillet, men at ingen af dem fremstår som egentligt sympatiske. De er desillusionerede, forarmede og bliver alle indhentet af deres fortid, som det er umuligt at lukke øjnene for. De jagter hver især deres egen individuelle sandhed og retfærdighed, men mister dem selv, deres selvrespekt, moral og menneskelighed på vejen.
Forfatterskabet sætter fokus på den tyske version af nazismens udvikling og forførelsen af det tyske folk i vidt forskellige samfundslag. De to forfattere bidrager på indsigtsfuld vis til at sætte fokus på Tyskland og et tysk behov for at skrive historie og bearbejde den katastrofiske og traumatiserende fortid.