Selvom Henriette Rostrup ikke skriver kriminalromaner, deler hun nogle træk med de danske femikrimiforfattere, der er kendetegnet ved selv at være kvinder og have kvindelige hovedroller til at opklare forbrydelserne i deres bøger. Ligesom hos krimiforfattere som Sara Blædel og Elsebeth Egholm bærer Rostrups bøger på stærke kvindekarakterer, der ikke lader sig kue af mandsdominans og sjældent giver efter for nogen. Men de indre konflikter og de ru overflader i relationerne til andre mennesker, kvinder som mænd, venner som elskere, er også centrale temaer i portrættet af de moderne kvinder. Som i hendes roman ”Skygger”, hvor fortællingen får tre dimensioner med en dramatisk forbrydelse i centrum sammenflettet med personlige skildringer af kvindeliv og en samfundskritisk undertone.
Men for Rostrup er det ikke så meget forbrydelsen, som står i centrum, som det er de konsekvenser den kan få for de involverede personer. For det, hun især interesserer sig for, er det mellemmenneskelige, det konfliktfyldte og dysfunktionelle i relationerne mellem mennesker. Kernefamilien som udgangspunkt for disse konflikter er et yndet udgangspunkt, hvorfor Rostrup kan siges at have tematisk fællesskab med Hanne-Vibeke Holst, som hun også deler en sproglig hverdagslig stil med. I romanen ”Undskyldningen” arbejder Holst ligesom Rostrup med det familieopgør, som vi ser i novellen ”Sidste kapitel” fra samlingen ”Afkom” og i romanen ”Det år vi gik til begravelser”.