I 2014 udkom Thomas Rydahls debutroman ”Eremitten”, der modtog Bogforums Debutantpris.
Eremitten er kaldenavn for den 67-årige eksildansker Erhard Jørgensen, der bor i et afsidesliggende hus på en vindtør slette på den kanariske vulkanø Fuerteventura. Sammen med sine to geder Laurel og Hardy lever han en stille, lidt fordrukken tilværelse som taxachauffør og lejlighedsvis klaverstemmer, og han holder af at sidde i den lune aften med et glas lumumba. For 17 år siden forlod han Danmark, sin ekskone Anette og deres to døtre, og han sender penge hjem hver måned som bod for noget, læseren aldrig præsenteres for. Det afsløres dog, at hans manglende lillefinger har noget med flugten fra hjemlandet at gøre.
47189578
En dag finder politiet et dødt spædbarn på bagsædet af en spritny bil på en af øens surferstrande. Den lille dreng er udsultet og efterladt i en papkasse foret med danske aviser, og Erhard afhøres om den danske forbindelse. Det bliver startskud til en uoverskuelig række begivenheder, der vender op og ned på Erhards eneboertilværelse: Pludselig er luderen Alina død, vennen Raúl forsvundet og dennes kæreste Beatriz lagt i koma hjemme i Erhards køkken.
Optændt af en utæmmelig iver efter at finde den døde drengs mor sætter Erhard alt ind på at opklare den spegede sag, som politiet helst vil lukke hurtigt af hensyn til øens ry og trængte turisme. Erhard fornemmer, at det ikke er alle øens solvarme sten, der er blevet vendt, så han investerer sig selv i de økonomiske og personlige intriger.
Gennem opklaringsarbejdet får den aldrende Erhards tilværelse nyt liv og indhold, og i løbet af de to måneder, romanen foregår, sker der mere end gennem de seneste 17 år af hans liv. Erhard ved ingenting om moderne teknologi, så han er afhængig af andres hjælp til sin efterforskning på nettet. Det er, som om verden med et åbner sig for ham i hele sin mangfoldighed.
”Eremitten” er et portræt af en lidt enfoldig mand, der har både empati og handlekraft, når det kræves. Samtidig tegner romanen et billede af en slidt turistø, som har haft sin storhedstid og nu kæmper for at holde fast i de turister, der holder øens økonomi i gang. Beskrivelserne af de knastørre landskaber, de gensidigt afhængige relationer og det festlige liv på byens barer skaber et realistisk rum til fortællingen. Som efterforsker er Erhard en lidt bedaget og naiv type, men han viser sig alligevel at være pågående og stædig nok til faktisk at udrede det meste af den komplicerede sag.