Baggrund

Citat
”Madrassen var tynd, og små stykker af blodplettet skumgummi stak ud under det slidte, sorte betræk. På madrassen lå små stumper af hud og kød og nogle af stykkerne var allerede begyndt at gå i forrådnelse. Maddiker myldrede rundt som små strømhvirvler.”
”Genesis”, s. 54-55.

Den internationalt storsælgende thrillerforfatter Karin Slaughter er født 6. januar 1971 i den lille landsby Covington i det sydlige Georgia, og det mere end passende efternavn er overraskende nok et, hun er født med.

Slaughter er opvokset under de såkaldte Atlanta Child Murders i 1979-1981, hvor mindst 28 afroamerikanske børn og voksne forsvandt. Nogle blev fundet myrdet, mens andre aldrig blev fundet. På trods af at forfatteren ikke passede til profilen af ofrene, så skræmte mordene både den på det tidspunkt 8-årige pige og ændrede hendes liv. Hun havde ikke længere lov til at lege de samme steder som før, og hun begyndte at blive interesseret i, hvordan forbrydelser kan ændre de direkte impliceredes liv, og hvordan voldens efterveer har indvirkning på de mennesker, der ikke er direkte påvirket af en forbrydelse.

Efter at have studeret i få år på universitetet i Georgia stoppede Slaughter studierne og tog i stedet småjobs som bl.a. husmaler, skadedyrsbekæmper og ved et skiltefirma.

Karin Slaughter debuterede i 2001 med ”Blindsighted”, der udkom på dansk under titlen ”Mord for øje” (2002) og var den første i den såkaldte Grant County-serie. Karin Slaughter er især kendt for Grant County-serien med retsmedicineren og børnelægen Sara Linton og for Atlanta-serien med detektiven Will Trent som omdrejningspunkt. I romanen ”Genesis” (2011) mødes Trent og Linton, og de to serier smelter sammen.

Slaughters skrivestil er i sagens natur plotbaseret og yderst voldelig. Hun bruger dog ikke volden som underholdning eller tilfældige begivenheder, der skal lede handlingen på vej, men derimod som et greb til at skrælle de overfladiske lag af sine figurer af og derigennem afsløre en uforfalsket og rå menneskelighed.

Karin Slaughters salgssucceser verden over bunder ikke blot i hendes sammenskruede plotskrivning, men i de personkarakteristikker, der bærer hendes serier på vej. Sammen med beskrivelser af hhv. det lille samfund i Grant County-serien og den voldelige storby Atlanta i Will Trent-serien danner personportrætterne den stærkeste åre i det blodige forfatterskab.