Mord for øje

Citat
”Der var et kæmpestort blåt mærke på højre side af ansigtet. Sara kunne se mærkerne efter knoer under øjet. Da Sara rørte ved det, bevægede knoglerne sig som to stykker marmor, der gnider mod hinanden.”
”Mord for øje”, s. 14.

I det fiktive Grant County har Karin Slaughter placeret den tilsyneladende rolige, lille by Heartsdale, hvor børnelægen og deltidsretsmedicineren Sara Linton er vokset op. I debutromanen ”Blindsighted” fra 2001 (”Mord for øje”, 2002) møder vi for første gang den tårnhøje Linton, der hvirvles ind i en seriemorders blodige planer. Efter et voldsomt overfald og nærdødsoplevelse på et tidligere arbejde flytter Sara Linton tilbage til sin hjemby og etablerer sig som lokal børnelæge og deltidsretsmediciner for politiet, hvor hendes eksmand Jeffrey Tolliver arbejder som sherif.

29409358

Sara Linton opdager selv det første offer for en seriemorder på et cafetoilet, og det viser sig, at det ikke har været tilfældigt. Snarere er en psykopatisk morder tilsyneladende ude efter at hævne sig på Linton, der forsøger at komme videre med sit kærlighedsliv efter bruddet med sin eksmand, men hun er samtidig tvunget til at arbejde tæt sammen med ham og hans kollega Lena Adams. Lena Adams er tvillingesøster til morderens første offer og falder gradvist dybere og dybere ned i et sort hul, indtil hun til sidst er viklet så langt ind i sagen, at hun får svært ved at bunde.

Lena Adams er – som romanens øvrige karakterer – beskrevet og portrætteret i detaljerige afsnit, hvor læseren kommer helt tæt på især personens skyggesider. Adams er en af Karin Slaughters mest kontroversielle figurer og kommer i de efterfølgende bøger i Grant County-serien til at spille en central rolle for karakterernes videre skæbne. ”Mord for øje” er en typisk Karin Slaughter-roman, hvor man som læser kommer helt tæt på karaktererne, og da Sara Linton undervejs afslører sin fortidshemmelighed for eksmanden Jeffrey Tolliver, afdækker hun samtidig sit overfald for læseren.

Læseren ved dog tidligere end de implicerede karakterer, hvem morderen er, og på den vis skriver Karin Slaughter sig ind i thrillergenren frem for kriminalgenren. I traditionelle krimier ved læseren lige så meget som romanens opdager og finder ofte først ud af, hvem morderen er på bogens allersidste sider.