Ubestemmelsessteder

Citat
”Almindelige dage, helt almindelige dage med polterabendoptog og tv-anmeldelser, begivenhedsløse dage, enorme forstørrelsesglas, der holdes ind over et liv, mærkelige skygger på væggen af papir mellem galskab og fornuft…”
”Ubestemmelsessteder”, s. 134.

Sammen med digteren Niels Lyngsø redigerede Morten Søndergaard i 1994 ”Brøndums Encyklopædi”, hvortil kunstnere og kulturpersonligheder bidrog med leksikonopslag, der fungerer som små afrundede helheder, men også henviser til hinanden på kryds og tværs. Det encyklopædiske – udtømmende behandlinger af et objekt eller en begivenhed – er også fremherskende i prosadigtsamlingen ”Ubestemmelsessteder” (1996). Her beskæftiger Søndergaard sig, som flere af sine 90’er-forfatterkolleger, med koblinger af videnskabelig eksakthed og præcis poesi, med den koncentrerede kortprosaform og med København som tematisk ramme.

I ”Ubestemmelsessteder” er det Vesterbro som en konkret plet i verden, der portrætteres, med kvarterets pushere, prostituerede, trafik og eksistenser bag gardiner i vinduerne. Teksten er flersporet; cirkusartisteri, ambulanceudrykninger og indkøb er f.eks. motiver, der krydser hinanden i disse digtreportager.

Et gennemgående spor er det unge, elskende par, der i første tekst ankommer til kvarteret: ”De ligger og tænker på alt det, der finder sted omkring dem […]” (s. 99). Der er både større perspektiver: ”Køreplaner ændres, mennesker fødes […]” (s. 123) og konkrete hverdagshændelser: ”Da jeg senere i Fakta skulle betale ved kassen, tabte jeg en femkrone på gulvet.” (s. 124).

På side 113 består første halvdel af teksten af et opslag om ”Gang” fra Salmonsens Konversationsleksikon: ”nu er det svingende (saakaldte passive Ben) naaet saa vidt frem, at det kan overtage Understøttelsen af Kroppen.” Denne pedantiske eksakthed glider pludselig over i et humoristisk, poetisk portræt af en gående mand med brækkede ankler: ”og nu kommer han gående, han går på sine to ben, han går, og der er intet, der kan standse ham […]”

Kritikeren Lars Bukdahl har kaldt teksternes sammenblanding af nøgtern konstatering og mere indfølt beskrivelse for ”romantisk encyklopædisme!” (Lars Bukdahl: Generationsmaskinen, s. 84) – en blanding af fakta og ømhed, som også er tilstede i beskrivelsen af de elskende: ”Der ligger to kroppe i et rum, forskudt i forhold til hinanden, to punkter på et linjestykke, de er to, men to er også uendeligt mange, en fællesmængde, vi, første person flertal.” (s. 121).