Beslægtede forfatterskaber

Det er unægteligt svært ikke at genkalde sig en vis anden lille plyshåret hovedperson, når man første gang støder på avisstribernes hovedperson Strid – og i særdeleshed Strid på eventyr i den knap 160 sider lange og ordløse fantasifortælling om ”Strid” fra 2009. Hans amerikanske fætter og ditto tigerdyrsven hedder naturligvis ”Calvin and Hobbes” (1987) (på dansk ”Steen og Stoffer – Smil vi er på” (1987)) og blev skabt som avisstriber af den amerikanske tegner og reklamemand Bill Watson i 1985-1995. Med sin sarkastiske tigerfølgesvend var den evige syvårsdreng på eventyr i umulige afkroge af sin egen fantasi, og især det at skabe var ofte et hovedtema. Steen skabte anarkistiske og morderiske snemænd, han digtede sci-fi fortællinger om sit alterego Agent Spiff, og han forsøgte at abstrahere fra alt det, han ikke ville. Samme modvilje finder man i Jakob Martin Strids lille figur, og i den poetiske rejsefortælling ”Strid” (2009) er billedsiden endog på højde med den ikoniske science fiction- ikontegneren Moebius (1938-2012) – selvom den lille strithårede hovedperson forbliver naivt tegnet. Franske Moebius, med det borgerlige navn Jean Giraud, er endog gengivet af Jakob Martin Strid sidst i ”I form med Tapiren!”, hvor han læser om Tapiren med et lille smil og et ”Hm…”.

Jakob Martin Strid er blevet sammenlignet med mange tegnere og fortællere, lige fra Claus Deleuran (1946-1996), der selv tegnede og forfattede sin ufuldendte ”Danmarkshistorie for Folket” (1988-1996) og den satiriske ”Rejsen til Saturn” (1977), over forfatteren, lyrikeren og tegneren Rune T. Kiddes (f. 1957) skøre og absurde eventyr som ”Søde Sally Sukkertop og andre ækle æventyr” (2003). Jakob Martin Strids absurde humor er også blevet sammenlignet med den engelske komediegruppe fra slutningen af 1960'erne – start 1970'er, Monty Python: ”Strid har satirikerens gave at kunne udtrykke selv det mindste med sine forholdsvis begrænsede tegneegenskaber. Alt sammen vanvittigt anarkistisk og rablende morsomt, ofte inspireret af Monty Python, andre gange uden for kategori, og ikke så sjældent med en poetisk dybde.” (Informations Webredaktion: Strid kunst a la Monty Python. Information, 2001-11-16).

Og ifølge Dan Turèll Pris-komiteen har han altså ikke bare holdt traditionen flot i hævd, men også bragt fornyelse. Som forfatter, tegner og satiriker er Jakob Martin Strid sin helt egen.

Det sprælske univers og de underfundige pointer var også et markant træk ved ”Rejsen til Jorden”. Her bliver alting for alvor vendt på hovedet, da det kartoffel-lignende lille rumvæsen Flop tager ud i sin flyvende tallerken for at se, om der skulle være liv andre steder i rummet. Han første møde med jordiske skabninger, to kaffedrikkende damer, er ganske ubehageligt: "De havde munden så fuld af roulade og snak/ at de hverken så eller hørte et hak/ – Forfærdelige uhyrer, tænkte Flop alvorligt/ Godt, at de hører og ser så dårligt."

Flop møder det ene uhyre efter det andet – et nærsynet pizzabud, der tror hans rumskib er en frisbee, en vred fransk kok, en hidsig gartner – og han ender med at stikke af igen hurtigere end han kom.

Mest oplagt er visse steder Storm P. (1882-1949), og i 2012 udstillede Jakob Martin Strid på det nyåbnede Storm P.-museum.

Af nyere satirikere kan nævnes Christoffer Zielers satiriske tegninger til både Universitetsavisen, Weekendavisen og til samlingen ”Stejl Fart” (2010) (gul kat i STRID (2009)) og Philip Ytournels tegninger til Politiken. I kombinationen af det småbanale og det dybsindige rammer de to noget af Jakob Martin Strids force, om end Strid ofte er mere metarefleksiv og aktivt lader sin egen ukontrollerbare figur indgå i sine striber.