Genrer og tematikker

Opretholdelsen af det lille samfunds balance i ”Den utrolige historie om den kæmpestore pære” og den efterfølgende epilog, hvor selv ex-viceborgmester Kvist har fundet ro i kål- og kartoffeldyrkning, er sigende for Jakob Martin Strids længere børnebøger. Devisen ’alle skal have det godt’ er til at forstå og noget, der i dén grad finder genlyd hos de børn, der får historien fortalt, og glæden i den lille landsby, der samarbejder, er smittende og naturlig.

Ligeledes drejer Jakob Martin Strids temaer i striberne oftest om det nære og det samfundsrelevante. Det var striberne til Politiken, som Strid for alvor slog igennem med, og det var dem, der indbragte ham Dan Turèll Prisen i marts 2000. Den sproglige leg og store musikalitet, der kendetegnede store dele af Dan Turèlls forfatterskab, gør sig i høj grad også gældende i rimede Jakob Martin Strid-bøger som ”Min mormors gebis”. Det var også striberne, der opnåede at vise hans alsidighed som tegner og satiriker. Både striberne og rimbøgerne viser Jakob Martin Strids den grovkornede provokation, den rablende humor, hans hang til politisk ukorrekthed og fornemmelse forden blide poesi.

Hans andre værker afspejler hver en del af disse sider – og alle er de umiskendeligt strid’ske i deres blanding af naivitet, dybde og selvironisk lune. Hans børnebøger og illustrerede eventyr er fulde af fantasi, rejser ud i verden og fortællinger fra de nære samfund. Alle med en rolig tone og uden belærende elementer. Således er replikudvekslingen mellem Professor Glykose og Mitcho i ”Den utrolige historie om den kæmpestore pære” om definitionen af et paradoks helt uden belærende elementer og fungerer som et præcist eksempel på noget ganske kompliceret. I ”I form med Tapiren!” foregår der eksempelvis også åbenlyst drilleri mellem nogle venner, men der tages ikke afstand fra det – det er op til oplæseren og barnet selv at diskutere situationen, der kan ligne mobning.

Jakob Martin Strids fortælleevne, hans sprudlende fantasi og på én og samme tid enkle, udtryksfulde og detaljerige pen gør ham unægtelig til en af de bedste formidlere af børnelitteratur. Børnelitteratur, der – som hans satiriske striber – tager udgangspunkt i samfundets opbygning, at gøre tingene på en anderledes måde og om betydningen af at have det godt. At vi alle har det godt.