Anden Verdenskrig er et yndet dramatisk omdrejningspunkt for kriminalromaner i forskellige afskygninger, for eksempel Philip Kerrs populære Berlin Noir-serie, der blandt andre tæller værkerne ”Martsvioler”, ”Manden med et hjerte af jern” og ”En mand uden åndedræt”. I Danmark har Ole Frøslev ligeledes skrevet adskillige kriminalromaner med besættelsestiden som kulisse, blandt andre ”Slagteren fra Ryesgade” og ”Gangsterpigen”. Hos Sveen synes der dog at være et mere udtalt fokus på de etiske og eksistentielle problemstillinger, som krigens undtagelsestilstand afstedkommer. I den henseende minder ”Den sidste pilgrim” – trods et helt anderledes sprogligt udtryk – en del om Simon Pasternaks ”Dødszoner”, der var Danmarks kandidat til Glasnøglen i 2014, hvor Gard Sveen løb med prisen.
I forhold til at skildre den kvindelige hovedperson i ”Den sidste pilgrim”, Agnes Gerner, på en troværdig måde har Gard Sveen fremhævet Peter Høegs ”Frøken Smillas fornemmelse for sne” som inspirationskilde.