28/6-udgivelserne

Citat
”Buffalo 66 er en komedie baseret på en ustandselig, kommanderende talestrøm. The Brown Bunny en tragedie baseret på tavshed.”
”Gennem mig gik hun i seng med en afdød (hun tog et lig i munden)”, s. 22.

I 2009 udgav mikroforlaget 28/6 Mikkel Thykiers to pamfletter ”Gennem mig gik hun i seng med en afdød (hun tog et lig i munden)” og ”Skyggeboksning”. Den første består af 12 notater om skuespilleren Vincent Gallo, som Thykier har skrevet i perioden fra december 2008 til januar 2009. Hæftet er illustreret med spejlvendte negativer af Vincent Gallo, der indledningsvis drikker kaffe af en flamingokop iført læderjakke og afslutningsvis ligger påklædt i en seng ved siden af en kvinde, som han har vendt ryggen til. I essayistisk stil sammenligner Thykier de to film ”Buffalo 66” og ”The Brown Bunny”, hvori Vincent Gallo spiller hovedrollen som hhv. den uskyldigt dømte Billy Brown og motorcyklisten Bud Clay. Karaktererne i filmene udfordrer den traditionelle mandlige seksualitet ved at skildre en mandlig identitet, der bryder med det stereotype. F.eks. ydmyges Billy Brown i en toiletscene, hvor en fremmed mand nedstirrer hans store pik.

Thykier perspektiverer de centrale scener og sine karakteristikker af hovedpersonerne i de to film til forskellige interviews med skuespilleren Vincent Gallo, der som privatperson tager afstand fra stofmisbrug og indrømmer, at han ikke kan have sex uden at være forelsket.

I ”Skyggeboksning”s 17 prosatekster er det portrættet som genre, der er omdrejningspunkt. Nogle af teksterne diskuterer portrætmaleriet ved at sammenstille tegninger af billedkunstneren Leonardo da Vinci med citater og malerier af Francis Bacon. I teksten ”MØD MIG PÅ CASSIOPEIA” refererer Thykier til en personlig oplevelse, hvor forfatterkollegaen JK til et privat arrangement fotograferede Thykier og efterfølgende lagde billedet ud på internettet. Thykier harcelerer over brugen af sit portræt, som han anser for et brud på hans intimitet. I teksten optræder personerne kun ved deres initialer, hvilket er med til at gøre ”Skyggeboksning” både indforstået, privat og genert. Herved afspejler formen indholdet, der også kredser om temaer som intimitet, generthed og anonymitet.