Da de flyttede fra byen havde moren sagt, at det var meget praktisk at bo på landet. Dengang troede han, at ”praktisk” betød, at han fik bedstefaren mere at se, men nu forstod han, at det ikke passede.
Tante Gerda stod i døren, da han kom op ad trappen. Rune gik forbi hende og tog skoene af.
– Hej, Rune, sagde hun og klappede ham på hovedet. – Dejligt, at du også ville komme i dag!
– Ja, jeg tror, det er praktisk, sagde Rune.”
”Jeg brugte lidt tid på at 'tegne mig ind': få karaktererne og miljøet på plads. Da det var gjort var det bare at tegne det ud,” (Magnhild Bruheim: Å tegne seg inn mot superhelten. NBU Forfattere, 2014-03-18. Egen oversættelse) siger Øyvind Torseter om sine illustrationer til Håkon Øvreås' børnebogsdebut ”Brune” fra 2013 (”Brune”, 2014).
Højtlæsningsbogen på ca. 130 sider vandt Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris i 2014 og handler om den stille dreng Rune og hans oprør mod de drillende drenge fra nabolaget, hvordan han finder nye venner i det område, han for nylig er flyttet til og hans bearbejdning af tabet af sin bedstefar. Fascineret af superhelte og inspireret af den brune maling, han finder i sin tantes kælder, opfinder han superhelten Brune. Om natten bliver Rune til Brune og råder bod på alle de uretfærdigheder, som Rune er blevet udsat for. Senere får Brune følgeskab af to andre superhelte, Sorten og Blåse, der ligesom Brune også maler ting over i retfærdighedens navn.
”Brune” er illustreret med tynd streg og få farver, der giver en masse udtryk, effekt og opfordrer til fantasifuld udfyldelse af tomrummet i illustrationerne.
51435036
Illustrationerne bruges ofte til at forklare, hvad ordene ikke fortæller. F.eks. ses det tydeligt på Rune, at han ikke har det helt fint med sin bedstefars død, selvom han siger det. Derudover viser illustrationerne også personernes tanker og fantasier. Det bliver til humoristiske og fjollede skildringer, når f.eks. Åses bedstemor, der havde en kæreste som lignede en hest, bliver vist som en hest, der spiser rosinboller og drikker kaffe. Ligeledes vises Runes bedstefars stærkt overdrevne historier også – f.eks. en fisk der er større end den båd, han fangede den i.
Illustrationerne og farverne bruges til at skabe effekt, når f.eks. hytten ødelægges, og den store eksplosion vises på en dobbeltside fyldt med mange og meget vildere farver, end der ellers har været i bogen. Det er også primært farverne, der udtrykker det hastige tempo drengene løber i, når de løber væk, og tøjets farver falder ud over stregerne og hænger lidt efter i spurten. På den måde bruges illustrationerne til både at præcisere og forstærke fortællingens ord i den stærke børnebog om sorg og venskab.