Øyvind Torseter

Artikel type
illustratorer
stud.mag. Lisa Ashley McCulloch, iBureauet/Dagbladet Information. 2015.
Main image
Torseter, Øyvind
Foto: Enchanted Lion Books

Indledning

Den prisvindende norske Øyvind Torseter har arbejdet med illustration i næsten 25 år og har siden starten af sin karriere arbejdet med børnebøger. Hans visuelle udtryk har særligt adskilt sig fra andre børnebøger ved den måde, han blander forskellige arbejdsmetoder- og udtryk – fra det digitale fotografi til papirklip og tegning. Han startede med kun at visualisere andres historier, men har siden 1999 også udgivet egne bøger, der både er historier med tekst og bøger udelukkende fortalt gennem billeder.

52926394

 

Blå bog

Født: 2. oktober 1972 i Stange, Norge

Uddannelse: Merkantilt Institutt i Oslo, 1992. Skolen for Grafisk Design i Oslo, 1994. Kent Institute of Art and Design, 1998.

Debut: Pode (forfatter: Tor Arve Røssland). Samlaget, 1999.

Litteraturpriser: Bl.a. Norsk Kultur- og kirkedepartementets illustrasjonspris for barne- og ungdomslitteratur, 1999. Bologna Ragazzi Award, 2008. Norsk Kirke- og undervisningsdepartementets billedbokpris, 2008. Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris, 2014.

Seneste udgivelse: Tjønn, Brynjulf Jung: Den fineste historie. Høst, 2017. (Den finaste historia). Kunstner: Øyvind Torseter. Oversætter: Nanna Gyldenkærne. Billedbog.

Inspiration: David Hockney og Saul Steinberg.

 

 

øyvind

Baggrund

”Troldmanden Ine svinger sin tryllestav:
Heste og tudser og dødssyge katte!
Her foregår noget vi ikke kan fatte!
Gør mig mægtig og kæmpestor!
Så jeg kan hjælpe min lillebror.”
”Vaffelmok”, s. 14.

”Jeg kan lide at tegne og ville lave tegninger i bøger,” (interview med Forfatterweb, 2015) svarer den norske illustrator Øyvind Torseter, da han bliver spurgt til, hvordan han fandt ud af, at han ville arbejde med illustration. Denne interesse for at tegne er foreløbigt blevet til en næsten 25 år lang karriere, hvor han har arbejdet med illustrationer, kunst, tegneserier og børnebøger. Han har især haft stor succes som illustrator og forfatter til børnebøger, hvor flere er oversat og udgivet internationalt.

Øyvind Torseter er født i 1972 i Stange i Norge, hvor han også er opvokset. Allerede tidligt i sin barndom brugte han meget tid på at arbejde kreativt: ”Jeg har altid tegnet. Jeg havde min egen skitsebog, som jeg tegnede i da jeg gik i skole, så jeg ikke skulle tegne i skolebøgerne.” (interview med Forfatterweb, 2015). Lysten til at tegne fortsatte gennem teenageårene, og i 1991 flyttede Øyvind Torseter til Oslo, hvor han også er bosat i dag, for at starte på Merkantilt Institutt. Efterfølgende fortsatte han i en mere specialiseret grafisk retning på Skolen for Grafisk Design i Oslo, hvor han gik indtil 1994. Efter sin uddannelse i Norge tog han til England, hvor han gik på Kent Institute of Art and Design i tre år. I 1999 – året efter sin afgang fra skolen – havde han sin debut som illustrator på en børnebog, da han illustrerede Tor Arve Røsslands prisvindende ”Pode”.

Han har altid været klar over, at han skulle være illustrator, og hans interesse for det flermedielle, som er et af hans kendetegn i dag, var også en tidlig interesse: ”Jeg har altid godt kunnet lide at lave ting. Klippe, lime, modellere og bygge. Hvis jeg ikke skulle tegne ville jeg nok arbejde i et af de andre kreative felter.” (interview med Forfatterweb, 2015).

Han har efter debuten i 1999 illustreret mange børnebøger for andre forfattere. I 2002 udgav han ”Mister Random”, som blev den første ud af indtil videre syv børnebøger, som han også selv har skrevet tekst til.

Øyvind Torseter er i dag en af de mest kendte illustratorer og kunstnere i Norge, og han har været nomineret til og vundet mange priser. Blandt andet blev han i 2014 finalist i den prestigefulde Hans Christian Andersen Award for sit kunstneriske arbejde, og i 2014 vandt han sammen med Håkon Øvreås Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris for ”Brune”.

Udover at være en produktiv børnebogsillustrator og -forfatter har Øyvind Torseter udsmykket mange offentlige bygninger. Således er hans kunst synlig mange steder i Norge – både i det offentlige rum og i bøgerne i de private hjem.

He he, Hasse

”Det passer lige. For elgen er skovens konge, og er der nogen der må have dynamit, så er det kongen”
”He He, Hasse”, s. 7.

I 2011 udkom ”He he, Hasse” (”He He, Hasse”, 2011) som del af en serie om søskendeparret Ine og Hasse skrevet af den norske forfatter Tore Renberg og illustreret af Øyvind Torseter. I 2010 udkom ”Gi gass, Ine” på norsk (”Gi den gas, Ine”, 2011), og efterfølgende ”He he, Hasse”, der omhandler børnenes dristige plan og mission for at ødelægge en sten, ”der ligger i vejen for det hele”. De mangler dynamit for at løse opgaven og kører rundt i skoven i en traktor for at få dyrene til at hjælpe dem med at finde noget. De fleste af dyrene har dog ikke dynamit ”på lager” for tiden.

I seriens illustrationer blandes traditionelle og mere gammeldags metoder på kreativ vis med det moderne, digitale fotografi og photoshopredigering. De tredimensionelle papirklip er udført i en meget enkel stil med simple materialer som pap, karton, papir og tusch og gennem tydelige og simple teknikker. F.eks. er der brugt en hullemaskine til at lave træets grønne blade, regnen er gennemsigtige snore, græssets og andre af skovens træer har fået struktur ved at klippe i kartonet med en saks eller tegne på træstammen med tusch.

28977476

Figurerne og traktoren i fortællingen er lavet af forskellige elementer, der gør at de kan bevæge sig igennem historien, og karakterernes humør og mimik ændres både gennem forskellige udklip af deres ansigter og tegning. Der er også eksempler på, hvordan bevægeligheden vises ved hjælp af Photoshop – f.eks. er en ugle sat ind over Ine og Hasse, så det ser ud, som om den flyver, hvilket er fremhævet af streger rundt om dens vinger. Billedredigering er også benyttet på bogens dobbeltside af den store eksplosion. Den er – ligesom resten af bogen – et fotografi af karton og farvet papir, men de små sten på billedet ligner billeder af rigtige sten, der er sat ind, da de ligger helt fladt både over og under pappet og papiret.

Bogens visuelle sider bidrager også til fortællingens humoristiske elementer. Når uglen og bjørnen står i skoven og drikker to-go kaffe, er det især en morsom detalje for de voksne læsere. Når bjørnen så tager kaffen med på tur, bliver det til en ekstra detalje i historien, som både børn og voksne kan følge med i.

Udførelsen af de visuelle elementer er langt fra snorlige men vild og uperfekt –ligesom den natur den gengiver. Denne tydeliggørelse af de simple teknikker og fokus på det uperfekte er blot med til at inspirere børn til selv at være kreative.