cato
Foto: Rasmus Baaner / Ritzau Scanpix

Cato Thau-Jensen

Carsten Berthelsen. Forfatter og formand for Kulturministeriets Illustratorprisudvalg, 2001. Opdateret af cand.mag. Christina Aabo Mikkelsen, 2015. Blå bog opdateret juli 2023.
Top image group
cato
Foto: Rasmus Baaner / Ritzau Scanpix

Der sidder en stor, tyk kat i en lænestol og kigger lidt undrende på en kraftig madamme, der eksploderer af vrede. Alle slags ting og sager flyver hektisk rundt i rummet, mens katten bare sidder mageligt tilbagelænet med en gigantisk isanretning og glor på dette vanvid.

Cato Thau-Jensen er en dansk illustrator, som er kendt for sine ekspressive, groteske, humoristiske og lettere surrealistiske illustrationer. Siden debuten med billedbogen ”Og så er det godnat!” (1995) har han samarbejdet med bl.a. forfatteren Kim Fupz Aakeson. Cato Thau-Jensen tilhører generationen af ’unge vilde’ illustratorer, der blev udklækket fra designskolen i Kolding i 1990’erne, og han er én af landets mest benyttede illustratorer. Han har desuden selv både skrevet og illustreret bøgerne ”Kanuld på Mammutsletten” (2012) og selvbiografien ”Et hjem med gevær” (2007).

Cato Thau-Jensen gik først på Grafisk Skole i Århus og tog derefter til Kolding, hvor han styrede mod en uddannelse på Illustrationslinien ved Designskolen. Han er en rigtig jyde og har dog skabt en af de mest københavnske billedbøger, som tænkes kan …

 

62297948

Blå bog

Født: 9. februar 1966 i Aarhus.

Uddannelse: Grafisk Skole i Aarhus og illustrationslinjen ved Designskolen i Kolding i 1996.

Debut: Illustrationer til Kim Fupz Aakesons "Og så er det godnat", 1996.

Litteraturpriser: Kulturministeriets Illustratorpris, 2002. Blixenprisen, årets børneudgivelse, 2023.

Seneste udgivelse: General Brushane og Den lille Klæbeånd. Vild Maskine, 2022.

 

Artikel type
illustratorer

Hvem er så denne sære tegner?

Cato Thau-Jensen (f. 1966) gik først på Grafisk Skole i Århus og tog derefter til Kolding, hvor han styrede mod en illustratoruddannelse på Illustrationslinien ved Designskolen i Kolding. Her blev han undervist af sprudlende tegnere som blandt andre Lilian Brøgger og Dorte Karrebæk, der i 1990’erne gav en hel generation af illustratorer impulser til at skabe nyt. Cato Thau-Jensen er ikke alene med sit talent - han blev udklækket fra ’Koldingskolen’ sammen med bl.a. Mette-Kirstine Bak, Tine Modeweg-Hansen og Anne Pedersen.

Disse dygtige ’unge’ talenter svulmer af energi, og de har givet illustratorkunsten i Danmark et løft, som både er forrygende æstetisk og sanseligt. Og der lægges farver på, så øjnene virrer. Hurra for det!

I 1999 fik Designskolen i Kolding Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris for denne indsats for at forny og (bevare) billedbogen.

Men tilbage til Cato Thau-Jensen. Han er født i Århus, men bor - i disse år - i Kolding. Han er en rigtig jyde - og har dog skabt en af mest københavnske billedbøger, som tænkes kan. Den hedder Vingekatten (2000) og udspiller sig en forårsnat, hvor statuer på museer, i parker og på bygningsværker i København bliver levende:

Hver statue, hver fanget form
Hver stivnet stenfigur
Kan mærke hjertets længselsstrøm
Der sprænger søvnens bur

Teksten er af Cecilie Eken. Vingekatten er en stenfigur, der i natten går på jagt efter en kæreste, som han kan dele sin tilværelse med. Han sidder nemlig meget alene på en facadegesims og mangler selskab. Og minsandten om hans forehavende ikke lykkes denne magiske nat, hvor H.C. Andersen svinger rundt med en lille rødmende balletdanserinde, og hvor brolægningen bølger som et hav, så byens tårne danser cancan. Jo, Cato Thau-Jensen kan mere end sit jyske Fadervor.

23070685

Cato Thau-Jensens far var tandlæge, og der optræder - lidt traumatisk(!)- en del udtrukne tænder i hans univers, fx i Gerda Flues forfærdelige Køkken (2000), hvor kokken (Gerda Flue) skal bage en kage til hr. Kakerlak. I opskriften indgår der:

en pose søde tænder, som jeg har fået hos tandlægen. Han har trukket dem ud af munden på børn, som har spist for meget slik! .

Cato Thau-Jensen fortæller i en portrætartikel om en uhyggelig tilskikkelse, da hans far ville ha’ en tandprotese og foretrak at gøre arbejdet selv:

"Det gjorde et stort indtryk at se ham line de blodige tænder op på kanten af vasken, efterhånden som han fik hevet dem ud"
(Mit yndlingsdyr er ræven i Skolebiblioteket ’99, nr. 7, oktober 1999)

Cato Thau-Jensens verden er befolket af sære væsener og fabeldyr. Men også af kække helte som Didrik i Prinsessen kom til at le (1997) med en vild tekst af Brian Møller Jensen. I dette eventyr drejes virkeligheden 360 grader, og helten Didrik foretager sig en masse forkerte ting, der dog i sidste ende viser sig at føre til den bedste løsning på alle problemer. Prinsessen kommer til at le, og Didrik vinder hende og det halve kongerige.

Den er fin, den er fin,
den fin-fin-fin.

synger han tilsyneladende lallende gennem hele denne raffinerede billedbog. Men jo mere irrationelt og tåbeligt han opfører sig, jo bedre flasker skæbnen sig.

Måske er dette en credo for Cato Thau-Jensen - altså, at det gælder om at opføre sig på tværs af al god smag, sæd og skik, så smiler lykken til sidst?

Og sådan er Cato Thau-Jensens billedbøger. De er både god smag og ’bad taste’, lavet både med stor kunstnerisk tæft og fanden-i-voldsk dårlig smag. Cato Thau-Jensen blæser nemlig på det kedelige, det vedtagne og det småborgerlige.

Pernittengryn

Der sidder en stor, tyk kat i en lænestol og kigger lidt undrende på en kraftig madamme, der eksploderer af vrede. Alle slags ting og sager flyver hektisk rundt i rummet, mens katten bare sidder mageligt tilbagelænet med en gigantisk isanretning og glor på dette vanvid. Ja, den undrer sig, for en sådan eksplosion har den aldrig oplevet. Kattens verden er normalt fredelig og fyldt med forkælelse - den er vant til at få alt serveret. Men nu vil Erna Madsen åbenbart ikke mer’, hun er træt af at servere for den luddovne kat, der ryger ud af huset med et spark...

24624765

Eksplosionen finder sted et par opslag inde i Cato Thau-Jensens billedbog Pernittengryn (1998) med herlig rimet tekst af Helle Melander:

Pernittengryn blev tyk og fed.
Og Erna Madsen gik og sled,
Til hun en skøøne dag fik nok,
Og hylende gik helt amok.

Bogen er en morsom og ’skæv’ fortælling om, at man må ’yde, før man kan nyde’ og fremstillet af en af Danmarks særeste og mest ekspressionistiske illustratorer i disse tider. Ekspressionistisk - forstået som en kunstner, der tør ’udtrykke’ sig vildt, eksplosivt og uforudsigeligt.