Tine Modeweg-Hansen

Artikel type
illustratorer
Christel Amundsen. Forlagsredaktør Høst & Søns Forlag, 2002.
Main image
Modeweg-Hansen, Tine
Foto: Mads Modeweg-Hansen

Indledning

Dansk illustrator. Har hovedsageligt illustreret bøger for børn og unge.
Japanske og koreanske forlæggere kan godt lide Tine Modeweg-Hansens billeder, og hvis man kigger på drengen med det sorte, stride hår på omslaget til billedbogen Prinsessen på sandslottet, forstår man egentlig godt hvorfor, for han kan godt minde om en lille asiatisk dreng bortset måske fra øjnene. Men det er nu ikke i Asien, Tine Modeweg-Hansen har slået sine folder. Hun hører til de såkaldt unge vilde illustratorer fra Designskolen i Kolding ...

 

51648064

Blå bog

Født: 1971. Opvokset i Danmark, Canada og Frankrig og bosat i Montréal, Canada.

Uddannelse: L’ecole des Beaux Arts i Toulon og Designskolen i Kolding, 1992.

Debut: Aakeson, Kim Fupz: Prinsessen der altid havde ret. 1996.

Seneste udgivelse: Neerlin, Mette E.: Ønsket. Høst, 2015. Kunstner: Tine Modeweg-Hansen. Billedbog.

Introduktion

© Tine Modeweg-Hansen
© Tine Modeweg-Hansen

Japanske og koreanske forlæggere kan godt lide Tine Modeweg-Hansens billeder, og hvis man kigger på drengen med det sorte, stride hår på omslaget til billedbogen Prinsessen på sandslottet, forstår man egentlig godt hvorfor, for han kan godt minde om en lille asiatisk dreng - bortset måske fra øjnene. Men det er nu ikke i Asien, Tine Modeweg-Hansen har slået sine folder.

 

 

 

 

De unge vilde

Tine Modeweg-Hansen (f. 1971) hører til de såkaldt unge vilde illustratorer fra Designskolen i Kolding, en betegnelse som snart må have overlevet sig selv, efterhånden som ’’de unge’’ har etableret sig. Betegnelsen ’’de unge vilde’’ dækker også bl.a. Mette-Kirstine Bak og Cato Thau-Jensen, som begge er portrætteret på ’’Forfatter- og illustratorweb for børn og unge’’.

Efter undervisning af kreativt kompetente og sprudlende lærere som Lilian Brøgger og Ken Denning udklækkedes der fra Linien for grafisk design og illustration i Kolding en ny generation af illustratorer, som havde en bevidsthed om sig selv som billedbogskunstnere og illustratorer. De var vokset op med billeder i medierne, kunne aflæse billedsprog, og de gik til værket med humor, energi, farveglæde og en uimponerethed, som netop kun kunne, ja, imponere. Selv i mediernes bevidsthed slog de igennem.

I 1999 fik Designskolen i Kolding Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris for deres indsats for at forny og bevare den danske billedbog.