Jesper Wung-Sung
Foto: Jacob Nielsen / Scanpix

Jesper Wung-Sung

Artikel type
boern
cand.mag. Andreas Tonnesen, iBureauet/Dagbladet Information, 2010. Opdateret i 2015.
Top image group
Jesper Wung-Sung
Foto: Jacob Nielsen / Scanpix

Indledning

Med rette er Jesper Wung-Sung blev kendt som en af Danmarks mest udsøgte litterære mandeforskere. I sit forfatterskab dissekerer han de forskellige faser af den mandlige tilværelse med humor og fintfølende realisme – fra drengeverdens magiske lege, over ungdommens drengerøve med druk og hærgende hormoner til voksenlivet med genvordighederne i parforhold og en lurende afmagt. Siden sin debut med novellesamlingen “To ryk og en aflevering” i 1998 har Wung-Sung vist sig som en yderst produktiv forfatter, og hans forfatterskab omfatter foruden debuten tre novellesamlinger, fire romaner, adskillige børne- og ungdomsbøger samt et filmmanuskript.

 

52966914

Blå bog

Født: 23. maj, 1971 på Ærø.

Uddannelse: Student fra Svendborg Gymnasium i 1992, tre uafsluttede studier ved Københavns Universitet (Litteraturvidenskab, Engelsk og Dansk).

Debut: To ryk og en aflevering. Samleren, 1998.

Litteraturpriser: Bogforums Debutantpris, 1998. Forfatterne Harald Kiddes og Astrid Ehrencron-Kiddes Legat, 2006. Kulturministeriets børnebogspris, 2010. Danmarks Skolebibliotekarers Børnebogspris, 2011.

Seneste udgivelse: Lillefingeren. Høst, 2017. Illustrator: Otto Dickmeiss.

 

Baggrund

“Der dryppede blod fra næsen ned på T-shirten, og han måtte gå med nakken lagt tilbage. Der var stjerner spredt ud over himlen. De blev uklare for hans blik. Han stoppede op. Stjerner. Bare hun ville komme tilbage. Det var alt, han ønskede. Det eneste. Men han havde ikke forstand på stjerner. Ikke et hak. Der var noget, der hed Karlsvognen. Det skal drikkes væk.”
“To ryk og en aflevering”, s. 97-98.

Jesper Wung-Sung er født på Ærø og opvokset i byen Marstal i det sydfynske. Det er en kinesisk oldefar, der gemmer sig bag det iørefaldende efternavn Wung-Sung. Oldefaderen, der kom ud af en rig familie, var på dannelsesrejse i Europa, hvor han mødte en dansk pige og stak af fra sin kinesiske familie. Men trods forfatterens eksotiske og fremmedartede aner er det dog det danske og mere specifikt forfatterens hjemmestavn, der danner den egentlige horisont for såvel noveller som romaner.

Efter Jesper Wung-Sung blev student fra Svendborg gymnasium i 1992, tog han til København, slog sig ned på Vesterbro og gik i gang med at studere ved Københavns Universitet. Hele tre uddannelser blev det til – engelsk, dansk og litteraturvidenskab – men ingen af de tre uddannelser blev fuldført. Og Wung-Sung har med sine rødder solidt plantet i fødeegnen fastholdt en udenforståendes blik på storbyen og på det universitære og litterære etablissement. På spørgsmålet om hvilken bog man absolut bør undgå, har Wung-Sung repliceret på følgende, meget sigende facon: “Enhver linje forfattet af Walter Benjamin. Selv om jeg jævnligt falder på knæ og takker manden. Han var stærkt medvirkende til, at det i tide lykkedes mig at undslippe humorforladthedens epicenter: Institut for Litteraturvidenskab, Københavns Universitet.” (Michael Jannerup Andersen: “Fem spørgsmål til forfatteren”. Interview i Jyllands-Posten, 2006-03-11).

50673049

I 1998 debuterede Wung-Sung så med novellesamlingen “To ryk og en aflevering”, der mødte stor ros fra en bred skare af anmeldere og blev tildelt Bogforums Debutantpris samme år. I 2004 blev novellesamlingen desuden forlæg til en ungdomsfilm af den århusianske instruktør Aage Rais-Nordentoft, der blev udtaget til Berlin Filmfestival det efterfølgende år. Jesper Wung-Sung har siden 1998 arbejdet udelukkende som forfatter og er efter ti års eksil vendt tilbage til fødeøen, hvor han bor sammen sin hustru og deres to sønner.

 

 

 

To ryk og en aflevering

“Han lænede sig tilbage, lagde den ene arm langs ryglænet, tog øllen i munden og bed kapslen ned mod kindtanden. Det jog gennem ham med en kridhvid smerte, og han krummede sig sammen på bænken. (…) Han bøjede sig fremover og spyttede resterne ud i sin hånd. Små hvidgullige korn, som kerner der blev tilbage i en si. Han lod dem falde ned i græsset. Han havde åbnet øl med munden i tredive år, uden at det var sket.”
Jesper Wung-Sung: “To ryk og en aflevering”, side 78.

To ryk og en aflevering” er den tvetydige titel på Jesper Wung-Sungs forfatterdebut fra 1998. Tvetydigheden peger på to af de fænomener, der udgør grundingredienserne såvel i novellesamlingen som i det forfatterskab, der har udfoldet sig siden hen. Eller med andre ord to af de grundkræfter, der driver de mandlige hovedpersoner, som befolker Wung-Sungs univers; nemlig sport – især fodbold – og seksualitet. Debuten, der består af 20 tæt skårne noveller, har udelukkende hankøn som hovedpersoner. Der er såvel drenge, unge drengerøve og voksne mænd, og ud af alle de enkelte historier toner således et samlet og facetteret udsagn frem om de eksistentielle vilkår, livet i provinsen – og livet i det hele taget – udfolder sig under.

Scenen er som sagt hverdagens begivenheder i provinsen som de udspiller sig på den lokale grillbar, fodboldbanen, værtshuset, villakvarterets små veje og haver og havnen. Mændene, der optræder på denne scene, inkarnerer ofte en kæphøj, fandenivoldsk maskulinitet og selvhævdelse, der lige så ofte synes at dække over en usikkerhed, skrøbelighed og angst, som ligger lige under overfladen. Det er hårde og usunde liv, der leves med solide mængder af bajere og mad fra grillen. Men selvom en stor del af karaktererne i Wung-Sungs persongalleri enøjet og selvfornægtende synes at stive sig selv af med en kommentar om, at “det skal drikkes væk”, og eventuelt at uddele et knytnæveslag for at få luft for de indestængte aggressioner, så fornemmer de selv deres afmagt, når kroppen ikke længere kan følge med ønsket om ekvilibrisme med fodbolden, når tanden efter 30 års trofast tjeneste som øloplukker pludselig knækker, eller konen en dag går sin vej.

22058622

Formen, Wung-Sung benytter sig af i sine noveller, er kendetegnet ved et stramt sprog. Sætningerne er korte og mundrette. Novellerne kan generelt betegnes som realistiske portrætter, der kredser om det underliggende, psykologiske landskab, som er årsag til hovedpersonernes gøren og laden. Dog fortaber Wung-Sung sig aldrig i overstrømmende og voluminøs patos, men mestrer derimod det underspillede og antydningens kunst. Samtlige fortællinger i novellesamlingen er holdt i et tredjepersonsperspektiv, og man betragter derfor som læser fortællingernes karakterer med en vis afstand. Dog farves fortællingerne konstant af det sprog, som er karakterernes eget. Samtidig benytter Wung-Sung en teknik fuld af bratte skift og ellipser, der antyder bevægelserne mellem den indre oplevede verden og de ydre begivenheder. Den antydningens kunst, som Wung-Sung formår at udfolde i sine fortællinger, består netop i en fortællerstemme, der med en gennemgående humoristisk sans og fint følt realistisk nærhed til fortællingernes personer, lader det eksistentielle drama udfolde sig i al dets provinsielle og hverdagslige konkretion.