Baggrund

Citat
”Catherine betragtede sit seneste maleri. Niccolo Dell’ Abbates ’Proserpinas rov’ var et mesterværk, et dramatisk øjeblik indfanget til fuldkommenhed, og hun nikkede anerkendende. Det var et glimrende eksempel på et vellykket sammenstød mellem italiensk og flamsk kunst. Det var det, hun så gerne ville have opnået med Frankrig.”
”Dronningens dame”, s. 202.

Anne-Marie Vedsø Olesen er født ind i en lægefamilie i København i 1962. Hun fulgte i faderens fodspor og læste medicin ved Københavns Universitet, hvor hun blev færdig i 1993, før hun i 2000 debuterede med romanen ”Salernos sol” – en skæbnefortælling om en ung lægestuderende. Tiden er dog rykket til år 1139, og stedet er ikke Københavns universitet, men derimod tidens førende lægeskole i Salerno. Vedsø Olesens baggrund som medicinstuderende gør sig gældende flere gange siden i forfatterskabet blandt andet i novellen ”Brangænes medicin”, som indgår i lægeantologien ”Hun var følelsesløs fra fødderne og nedefter” (2009).

Anne-Marie Vedsø Olesens passion for opera og teater skinner ligeledes igennem i forfatterskabet. Af eksempler kan nævnes ”Djævelens kvint” (2002), første bind i trilogien ”Gudestorm”, hvis handling baserer sig på en blanding af egyptisk mytologi og Mozarts opera ”Tryllefløjten”, samt romanen ”Glasborgen” (2012) om den unge operasangerinde Judith. 

Forfatterens barnedrøm om at blive operadirigent endte i stedet i et succesfuldt forfatterskab. Selv sammenligner hun det at skrive bøger med dirigentens opgave ved teatret: I dag dirigerer jeg i stedet mine fortællinger og alle personerne deri. At skrive er lidt som at dirigere musik, synes jeg. Denne følen efter om udtrykket er præcist, hele tiden frem og tilbage, hente følelsen, file til, slibe teksten, indtil den rammer præcis det, man har inde i sig og gerne vil udtrykke.” (Anne-Marie Vedsø Olesen: Forfatteren. www.amvo.wordpress.com).