Beslægtede forfatterskaber

”Vølvens vej”-bøgerne er af anmeldere blevet sammenlignet med George R.R. Martins fantasyroman ”A Game of Thrones” (på dansk ”Kampen om tronen”), som for alvor blev kendt, da den blev dramatiseret af HBO. Men allerede længe inden bogserien om Snehild blev til, var R.R. Martins verden, og den serie, der blev skabt på baggrund af den, en inspirationskilde for Vedsø Olesen. Kristeligt Dagblad besøgte hende, mens hun skrev på andet bind i serien om Madeleine de Montdidier, og her forklarede hun: ”Spillet om magt fascinerer mig. Jeg elsker for eksempel Game of Thrones. Det er befriende, at serien også lader kvinder deltage i det kyniske spil om magten, som jeg også beskriver i min egen romantrilogi.” (Daniel Øhrstrøm: Internettet er en luksusgave til forfattere. Kristeligt Dagblad, 2015-02-11). 

R.R. Martin viser menneskesindet som modtageligt for både godt og ondt. Også i hans bøger er forelskelsen og kærligheden både af det gode og det onde. R.R. Martins forfatterskab rummer således også et genremæssigt stilbrud i forhold til de klassiske romaner om kærlighed og historie.

Stilistisk forener Vedsø Olesens romaner historie og fiktion på en måde, som også hendes danske forfatterkollega Jette A. Kaarsbøl demonstrerer i romanen ”Den lukkede bog” (2005). Den er på lige fod med ”Dronningens dame” langt hen ad vejen historisk korrekt og gør brug af virkelige historiske personer dog med en løsrevet, selvstændig kærlighedshistorie.

”Snehild” indledes med et citat fra ”Vølvens spådom”, den første tekst i Den ældre Edda. Det er et digt udformet som en monolog, og forfatteren er ukendt, men digtet er oversat fra oldislandsk til dansk flere gange i nyere tid. I digtet taler vølven om verdens begyndelse og også om Balder, som Vedsø Olesen skriver om i ”Misteltenen”. Balders død peger ifølge ”Vølvens spådom” frem mod Ragnarok, verdens endeligt. 
En meget anderledes form for vølve møder vi i Andrea Hejlskovs selvbiografiske roman ”Vølve” fra 2021. Heri beskriver Hejlskov sit liv som asatroende i vor tid og vejen mod sin egen selvindvielse som moderne, nulevende vølve.