Mordere i skjul

Citat
“En bombe eksploderer, dræber, lemlæster og ødelægger. Det, der er tilbage, efter at støvet lægger sig, og ligene er båret væk, er en frygtelig social og politisk forvirring, hvor følelserne stiger op til overfladen, og hvor påvirkninger kan blæse folks tanker den ene eller den anden vej som vinden over steppens letpåvirkelige græs, og forvandle dem fra nogle, der sidder og drikker øl, til folk der slår sig for brystet.”
”Mordere i skjul”, side 206.

Fortællerstemmen udvikler sig hele vejen gennem de første tre bind af Sevilla-kvartetten. I første bind er fortællerens perspektiv begrænset til Javier Falcón. I andet bind får Consuelo Jiménez plads. I det tredje bind, “The Hidden Assasins” fra 2006 (“Mordere i skjul”, 2008), er alle bånd sluppet, og fortælleren sakser rundt mellem personerne som en producer mellem sine kameraer. I en passage fra side 10 til 12 nøjes han endda ikke med sine personer, men går ind i et overvågningskamera på en gade i London. Gevinsten er højere tempo og dramatisk effekt. For eksempel kommer læseren over et par sider ind i hovedet på Gloria Alanis i en boligblok om morgenen den 6. juli 2006 i en trist forstad til Sevilla. Hun er husmor og sælger og ved at få sig selv og familien ud af døren til en ny dag med skole og arbejde. Pludselig giver jorden efter under dem: “Mama, skreg Lourdes, men hendes mor kunne ikke høre noget, kun se sin datters rædselsslagne ansigt med opspilede øjne, og hun greb om hende (…) Deres små, skrøbelige kroppe styrtede ned ad i et kaos af mursten, stål, beton, kabler, rør, møbler og støv.” (side 69) Exit Gloria Alanis med familie. Wilson har sendt os helt ind i bombeeksplosionens centrum. Nu trækker han os ud af de rygende ruiner og ind i maskinrummet hos opklaringsenheden med et hurtigt klip fra den sammenstyrtende boligblok til folkene på politistationen: “Hvad helvede var det, sagde Pintado. Falcón vidste præcist, hvad det var. Han havde hørt en ETA-bilbombe eksplodere, dengang han arbejdede i Barcelona!” (side 69).

28274920

Civilisationernes sammenstød har nået den lille andalusiske appelsinlund. Alcazarpaladsets mure skælver. La Giralda-tårnet svajer. Falcón får endnu en byrde på sine skuldre, som i forvejen er tynget af mange byrder. En mand har fået skåret ansigtet af og er blevet dumpet på en losseplads. På de private linjer anfægter den emsige søster Manuela hans arv efter deres far Francisco Falcón. Dommer Estaban Caldéron, som er blevet gift med Javier Falcóns eks Ines, viser sig at være hustru-mishandler, og Falcóns udkårne Consuelo hjemsøges af fortiden. Han udstråler ikke akkurat overskud, da det spanske efterretningsvæsen, CNI, prøver at hyre ham. Men lidt efter lidt væver trådene sig sammen, og bag det store terrorspøgelse, som er manet frem af de rygende ruiner, viser sig nogle helt andre mørke kræfter; de er mordere i skjul!