Alt det, som siden kommer til, er at finde i debutbilledbogen fra 1995 ”I den syvende himmel” med tekst af Charlotte Sejer Pedersen. Blandt andet de bløde, dunede kulører, lyskeglen og en plettet skabning. Men det er med den ordløse ”Rejsen” tre år senere, at den ene af illustratorskabets grundpiller for alvor bliver støbt. Og yderligere udviklet med ”En dag”, der udkom i 2001 og egentlig skulle have heddet ”Kunsten at nyde en opvask”. Den er med tegnerens egne ord ”min største kærlighedsbog”. Begge er meditative værker, og fascinationen af ordløse billedbøger har været hos tegneren lige siden. Hvad skal man med dé ord!? Når man har stemninger og lag på lag af ægte gult.
22085565
”Rejsen” og ”En dag” fortæller i billeder uden tekst om en tur i en rød flyvemaskine sammen med en lille hund og en høj giraf. Billederne er uhørt farvemættede og fremstår nærmest som ikoner. Stille og i balance. De er tænkt. som noget man går ind og udforsker langsomt lag efter lag. Billederne er fysiske som modellervoks. Til ”En dag” anvender tegneren hele klaviaturet minus akryl. Og hvad er så budskabet? Det har Hanne Bartholin selv et bud på:
”Man kan tolke ”Rejsen” som bare en lille historie, hvor de ligger under dynen og går ud i verden. Men så kan man også se den som en slags skabelseshistorie – noget med at vise skabelsen i nutiden. Det var min tanke med den bog. Og ”En dag” er så noget om at være her i verden. Og den handler også om at tro. Vi havner hele tiden ude i de sorte skyer, men hvis vi har et godt fundament, så kommer vi igennem. Jeg har gerne villet vise dét, som er det vigtigste for mig i livet.”
I 2003 fortsatte historien (og samarbejdet med Charlotte Sejer Pedersen) fra ”I den syvende himmel” med ”Fra ø til ø”, der har ét af billedbogsverdenens allerguleste omslag. Det er en bog, som står tegnerens eget hjerte nær, for som hun siger: ”Den handler om alle de glæder, du deler med andre.”