Selvudslettelser

Citat
“– Men det gør det, skreg Stelter og slog skallen for panden, så kæberne raslede, og ned skyllede en halv liters Hancock. – Toldfri, ræbede Herr Stelter, – Nah, und? Hvad har vi? Lagde han til, – kullet, Krebs, cancer eller kræft? – Nej tak, sagde jeg – prøv at se, om du kan ramme noget forbigående.”
“Selvudslettelser”, s. 26.

Det gennemgående skema i romanen ”Selvudslettelser” fra 2002 er, at hovedpersonen Beck-Nielsen får stillet skiftende opgaver af forskellige redaktører på Dagbladet, som går ud på, at han skal beskrive et eller andet fænomen i tiden. Han tager ud på sine opgaver i det danske land med sin trofaste tyske fotograf/nazist/pædofil med mere, Herr Stelter.

Samtidig er det også den første roman i forfatterskabet, der har en hovedkarakter ved navn Beck-Nielsen, hvilket anslår et centralt tema i hans efterfølgende bøger: den hårfine balance mellem fiktion og virkelighed.

”Selvudslettelser” er en antiroman, som vel egentlig ikke er en roman i den oprindelige betydning. Beck-Nielsen kalder den selv for ”BECK-WERKVERZEICHNIS Bind 1” – altså bind 1 i Beck-Nielsens værkkatalog. Værket består af nummererede tekster og beskriver øjensynligt årene 1997 til 2001.

24001393

I ”Selvudslettelser” foregår der en opløsning på flere niveauer. Sproget er udflydende, usammenhængende og vildt, mens plottet er så svagt optegnet og samtidig springende og forvirrende, at man som læser ufrivilligt ledes lige lukt ind i den psykose, der ser ud til at udspille sig for karakteren Beck-Nielsen i romanen.

De stilistiske opløsninger understreger romanens omdrejningspunkt, som er Beck-Nielsens egen opløsning. Beck-Nielsen undergår gennem romanen en konstant forvandling og bliver blandt andet til Bach Jessen, Birch Olsen, Buch Jensen og til sidst Beck-Nielsen igen. Romanen tematiserer således identitetens og jeg’ets opløsning. Det kan forstås på den måde, at det enkelte menneske rummer mange identiteter, men også at selve ideen om en fast identitet er så skadelig og destruktiv, at den kan danne grundlag for psykoser.

I et interview om bogen sagde Claus Beck-Nielsen, at: ”Jeg har konstrueret den stærkest mulige bombe, jeg kunne, og sprængt mig selv i luften med den – eller tekstens jeg, men der er jo for fanden en forbindelse … Det handler om at forme livet og om bevægelserne udad og indad mellem kunsten og det private, mellem kunsten og verden.” (Lotte Folke Kaarsholm: Jeg trækker hans vejr. Information, 2002-04-12).