Fælder

Citat
”Det begyndte med smerter i halsen. En kradsende fornemmelse på siden af struben. Men hvad ragede det Laurids? Det var altså månedens lidelse. Smerter i halsen. Aha, javel. For var der ikke altid noget galt?”
“Fælder”, side 13.

Kim Blæsbjerg debuterede i 2002 med bogen “Fælder”, som består af 35 tragikomiske historier. En enkelt af historierne er vokset sig så stor, at forfatteren har givet den betegnelsen novelle. Men ellers udmærker historierne i debutbogen sig ved deres minimalistiske kompositioner. Man er som læser vidne til en række tableauer, der med en særlig litterær snapshoteffekt synes at indfange specielt uhyrlige og groteske situationer. Det, der giver de fleste historier i Blæsbjergs debut deres dragende effekt, er, at de med deres minimale og knivskarpe iscenesættelser sender læseren på jagt efter sammenhængen i og årsagerne til de fantastiske begivenheder, som læseren får et glimt af. Historierne lever i kraft af alt det, der er blevet udeladt. Således leger Blæsbjerg med genrer fra virkelighedens verden i “kontaktannoncen” eller “brevkassen”, som netop er sådanne minimale historier, der gør os nysgerrige på hvem og hvad, der gemmer sig bagved. Bogens titel “Fælder” viser sig som et fælles motiv, der træder i forbindelse med de enkelte historier på forskellig vis: nogle steder helt konkret, som i bogens absolut korteste historie, der i al sin enkelthed lyder således. ”På sit kontor var Werner Schmidt i færd med at fjerne en rævesaks fra sin kones ankel.” (side 69). Andre steder som et mere overordnet billede på, hvordan historiernes figurer agerer over for deres medmennesker og omverdenen.

24019489

Blæsbjergs fælder giver ofte anledning til humoristiske og metafiktive gennemspilninger af selve forsøget på at kommunikere og fortolke. Flere steder giver de anledning til beskrivelser af de lege og ritualer, børn leger hinanden og udsætter hinanden for, og som ofte er båret af mere eller mindre ubevidste kræfter, der handler om social anerkendelse, seksualdrift og magt. Midt i humoren viser Blæsbjerg lemlæstelsen, det uhyggelige og smertefulde. Og historierne pendler ofte mellem det umiddelbare, fantastiske og groteske og de mulige psykologiske og sociale årsager, der synes at rumstere i teksternes dunkle baggrunde.