Syv fantastiske Fortællinger

Citat
”Det begyndte med en aften, der var mere end almindeligt himmelsk. Men luften var trykkende og af en sær, lysende, svovlagtig uklarhed. Der var ingen synsrand at skimte, himmel og hav flød ud i et, solen gik ned i kaotiske lysvirkninger, selv en matrød skive, som skydeskiven på en promenade. Bølgerne syntes gjort af et besynderligt stof, som vandmænd, der blev skyllet op på bredden. Det var en højest inspirerende nat, meget skete i Norderney.”
”Syndfloden over Norderney”, ”Syv fantastiske fortællinger”, s. 175.

Karen Blixens debut er novellesamlingen ”Syv fantastiske fortællinger” fra 1935, der allerede året før udkom på det velansete amerikanske forlag Harrison Smith and Robert Hass under titlen ”Seven Gothic Tales”.

”Syv fantastiske fortællinger” kan måske virke afskrækkende for nutidige læsere både når det kommer til miljøet, handlingen og sproget. Fortællingerne foregår i 17- og 18-hundredetallets aristokratiske miljøer befolket af adelsmænd og -kvinder, prinser og prinsesser. Fortællingerne er lange, og sætningerne ofte alenlange og fulde af beskrivende tillægsord, indskudte sætninger og et utal af litterære henvisninger, så sproget kan virke knudret og indforstået. Alligevel er der meget at hente for en nutidig læser, da mange af temaerne er lige så relevante i dag: hvordan vi skaber vores identitet, og ikke mindst kvinders og unge menneskers udfordringer med at finde deres identitet. I flere fortællinger ser den forelskede mand alene kvinden som en bekræftelse på sig selv – som i ”Drømmerne”. I andre noveller forsøger forældregenerationen at manipulere de unge – som i ”Vejene omkring Pisa”, ”Digteren” og ”Aben”, og i ”Drømmerne” anføres det, at man kan blive slave og fange af sin identitet.

54487770

Genremæssigt balancerer fortællingerne på en knivsæg mellem eventyret, gotikken og den magiske realisme. En helt central novelle er ”Syndfloden over Norderney”, der oplagt kan læses som klimalitteratur, men som samtidig kommer omkring et væld af temaer såsom identitet, køn, tro, kunst, litteratur, sandhed og bedrag. Afsættet for novellen er en voldsom oversvømmelse ved badestedet Norderney i 1835. For at undslippe naturkatastrofen har fire personer søgt ly på et høloft, hvor de forsøger at holde døden skak ved at fortælle historier – nøjagtig som i Boccaccios ”Dekameron”, hvor hovedpersonerne holder pesten fra døren ved at fortælle hinanden historier, samt ”Tusind og én nat”, hvor Scheherazade undslipper døden ved hver nat at fortælle eventyr for sin bøddel af en mand. Novellen skriver sig op imod flere beretninger fra Bibelen, ikke mindst Skabelsesberetningen. Men hvor Gud skaber himmel og hav, dag og nat samt liv og død som hinandens modsætninger, bliver de i Blixens fortælling forenet af naturens vanvidskræfter og giver fortællingerne liv.