Det yiddische politiforbund

Citat
“”En doughnut, rebbe Tagenes,” siger Landsman da han kommer stampende ind fra gyden og stamper sneskorpen af galocherne. Sitkas lørdagseftermiddag ligger død som en mislykket Messias i sine snoede pjalter af sne. Der var ingen på fortovet, næsten ingen biler på gaden. Men herinde i Mabuhay Donuts læner tre-fire omstrejfere, ensomme og alkoholikere mellem drukture sig op ad den blanke plasticdisk og suger te ud af deres shtekeleher og regner på deres næste store fejltagelser.”
“Det yiddische politiforbund”, s. 188.

Efter “Den utrolige historie om Kavalier & Clay” stiger Chabons produktivitet eksplosivt med en række bøger, som primært henvender sig til et yngre publikum og deres forældre. “Summerland” fra 2002 – et femhundrede siders langt forsøg på at skabe en amerikansk pendant til J.K. Rowlings Harry Potter – er et ambitiøst højdepunkt i denne periode.

I 2007 udkom noirkrimien ”The Yiddish Policemen’s Union” (“Det yiddische politiforbund”, 2007). Forfatteren har ladet sig inspirere af et forslag fra 1938 om at skabe et fristed for europæiske flygtninge fra nazisterne i staten Alaska. Forslaget blev ikke til noget, men i “Det yiddische politiforbund” er staten Israel faldet kun tre måneder efter sin oprettelse i 1948, og befolkningen flygtet til Alaska, hvor de har fået midlertidigt ophold i Sitka-distriktet, der fungerer som en mellemting mellem en selvstyrende region og en flygtningelejr.

26887399

Bogen tager sin begyndelse, nogle måneder inden opholdstilladelsen udløber tres år senere. En ung narkoman bliver skudt på det hotel, hvor Meyer Landsman bor. Landsman er den højest dekorerede politibetjent i distriktet, en helt og en myte, men også forhutlet og fordrukken. Landsman kan ikke lide, at man pløkker narkomaner der, hvor han bor og går selv i gang med at finde morderen. Det er ikke nogen enkel opgave. Beskeden fra officielt hold er, at alle sager skal henlægges, fordi politiet er på vej til at blive opløst med Sitkas nedlæggelse. Ydermere viser det sig, at der fra Sitkas øverste religiøse lag er meget lidt interesse i, at Landsman skal finde ud af, hvad der er sket. Han begynder at forstå, at der var særlige interesser investeret i den unge narkoman, og finder ud af, at han ikke bare var en almindelig junkie, men et skakgeni, der som barn blev anset for Messias og nøje forbundet med en plan om at tilbageerobre Israel. Desværre var han også et følsomt gemyt og bøsse, som knækkede under farens religiøse regimente i hjemmet. Nogle af Landsmans spor fører ud af Sitka og ind i de omliggende indianerdistrikter. Andre fører ind i hans egen familie.

Fortællingen er mættet med begreber hentet fra yiddisch, hebræisk, skakteori og obskure jødiske riter blandt meget andet. En lille ordforklaring bagerst i bogen er ufuldkommen, men vi får da at vide, at sholem betyder pistol, og at patzer er en klodrian, hvilket ikke er helt uden betydning, for der er ret mange sholemer og patzer og patzer med sholemer i Sitka.