Heksen fra Portobello

Citat
”Vi ønsker at have fuld kontrol over hvert skridt, vi tager, at være fuldstændig bevidste om de beslutninger, vi tager, og at være i stand til selv at vælge genstanden for vores hengivenhed.”
Paulo Coelho: ”Heksen fra Portobello”, s. 47.

”A bruxa de Portobello” fra 2006 (”Heksen fra Portobello”, 2007) er fortællingen om kvinden Athena – eller Sherine, som hun oprindeligt hed – fortalt gennem de mennesker, der omgav hende.

Athena bliver adopteret som baby fra Rumænien af Hr. og Fru Khalil, et velstående ægtepar fra Beirut. Her vokser hun op og har det som blommen i et æg, men tidligt lader hun til at have kontakt til andre magter. Som 12-årig skræmmer hun eksempelvis sin mor fra vid og sans ved at rapportere, at hun i skolen har mødt en hvidklædt kvinde, der lignede jomfru Maria. Hun viser sig at have en vedvarende forbindelse til ”Moderen”, som leder hende og lærer hende at ”se” sygdomme, fortrængte ønsker, og de muligheder for et rigt sjæleligt liv, som mennesker bærer rundt på, men sjældent udnytter.

Herefter går det slag i slag, og Athenas evner udvikler sig i kolossal grad. Hun flytter til London, får mand og barn, studerer og får arbejde, bliver skilt, får nye venner, blandt andet journalisten Heron Ryan, der forelsker sig stormende i hende, og skuespilleren Andrea McCain. Sidst men ikke mindst får hun en (jordisk) læremester i det okkulte.

27488420

Gennem en forespørgsel fra en teatertrup starter Athena en gruppe, der mødes og danser. Det er normalt gennem dansen, at Athena kan få tilgang til sine overnaturlige evner og lade sit spirituelle alter ego, Hagia Sofia, tage bolig i sin krop og give hende mulighed for både at ”se” og helbrede. Sådanne evner går naturligvis ikke upåagtet hen. Antallet af medlemmer i gruppen stiger eksplosivt samtidig med, at mange mener, at Athena står i ledtog med djævelen. De sidste par møder i gruppen foregår under tumultariske omstændigheder. Sagen får en brat afslutning, da Athena bliver myrdet, længe inden hun har fået givet alle sine gaver videre til verden.

”Heksen fra Portobello” er opdelt i små afsnit, hver fortalt af en af Athenas bekendte. Ifølge forordet fordi Coelho ønskede at lade beretningen fremstå så ”objektiv” som muligt, uden påvirkning fra ham. Dét giver naturligvis et noget fragmenteret indtryk, men stykkerne er sat omhyggeligt sammen så de giver kronologisk mening og trådene samles efterhånden. Sproget er let og sætningerne korte, og dét passer udmærket til den dagbogsagtige stil, de mange fortællere udfolder. Samtidig har historien et lidt gyseragtigt element. Ikke fordi Athenas gerninger var gyselige, men fordi en del af omverdenen reagerede på dem, som om de var det, og fordi journalisten Heron Ryan er på rejse i Transsylvanien – hvorfra Athena oprindeligt kommer – for at researche om emnet Dracula.

Omverdenens reaktion på Athenas gerninger er central, idet de ændrer hendes ”livsbane” i Coelhos terminologi betydeligt. Hun er en typisk Coelho-karakter da hun i allerhøjeste grad springer ud i at realisere sit kald og sin drøm, men som hendes læremester Edda bemærker, er hun en kvinde fra det 21. århundrede på afveje i det 20. Ændringer i åndelig praksis som den slags Athena repræsenterer, kræver tid blandt mennesker, tid og forsigtighed, to ting som hun overhovedet ikke har tålmodighed til. Hun er på alle måder forud for sin tid, og det kommer til at koste hende dyrt.

At der faktisk er ydre omstændigheder, der influerer på Athenas dagsorden, kan ses som en erkendelse af, at det ikke altid kun er én selv, der står i vejen for udlevelsen af ens drømme. Det er befriende med anerkendelsen af, at mennesker, ikke kun selv er skyld i, hvis noget går galt, fordi de ikke formåede at trodse deres egen frygt.

På den anden side er både Athena selv og hendes situation så ekstrem, at hun ikke kan ses som et generelt eksempel på samme måde som f.eks. Santiago i ”Alkymisten” eller Frøken Prym i ”Djævelen og Frøken Prym”.

Kun i en tilspidset situation hvor de højere magter og det jordiske er kommet helt ud af trit med hinanden sker det, at vi mennesker må indordne sig under vilkår som ikke bygger på vores helt egne fordringer.