Dødsmesse

Citat
”Solen er formørket tredve kilometer op i luften. Det er oliedepoterne, der brænder. Brænder og brænder. Tredve kilometer af den sorteste råolierøg. Stalingrad er indhyllet i resterne af det, hele felttoget handler om: olie. Solen er gemt bag sorte fossiler, som om den Gud, som jeg ikke tror på, skjulte sit øje.”
”Dødsmesse”, s. 253.

Arne Dahls ”Dödsmässa” fra 2004 (”Dødsmesse”, 2005) begynder, med hvad der ligner et ganske almindeligt væbnet røveri i en bank i Stockholm i de martsdage i 2003, hvor USA og dets allierede indleder krigen mod Irak. Røveriet udvikler sig hurtigt til et gidseldrama, og ét af gidslerne viser sig at være Paul Hjelms ekskone Cilla. Hun kommer ufrivilligt til at spille en helt central rolle i fortællingen. Da bankrøverne er russere, bliver A-gruppen med Kerstin Holm i spidsen tilkaldt for at løse situationen. Hjelm, der nu er blevet souschef i Afdelingen for Interne Undersøgelser, må meget mod sin vilje stå på sidelinjen, mens ekskonen befinder sig i yderste livsfare. Røverne opfører sig dog temmelig besynderligt, og det får A-gruppen til at spekulere over, hvilke motiver der i virkeligheden ligger bag gidseldramaet. For meget tyder på, at der er meget mere end bankboksens millioner på spil.

25882458

Arne Dahl lader som sædvanligt A-gruppens medlemmer blive personligt involveret i fortællingens intrige. Paul Hjelm, der befinder sig i et følelsesmæssigt tomrum på grund af sin skilsmisse, må revurdere sine følelser til ekskonen Cilla. Arto Söderstedts interesse for et ramponeret barokskrivebord viser sig ligeledes at være en vigtig del af historien. Gunnar Nyberg, der ellers rejser rundt i middelhavet på jagt efter et feriehus med sin kære Ludmilla, bliver på forunderlig vis også involveret i fortællingen. Desuden giver ”Dødsmesse” et velfortjent comeback til den alfaderlige og inkontinens-lidende Jan-Olov Hultin, der hives ud af sin fredelige pensionisttilværelse for at lede forhandlingerne med de russiske bankrøvere.

”Dødsmesse” er en blanding af en roman om et gidseldrama og en klassisk spionfortælling med Anden Verdenskrig og Den Kolde Krig som kulisse. Dahl blander fortid med nutid og lader dermed læseren opleve fronten ved Stalingrad under Anden Verdenskrig, hvor man via dagbogsoptegnelser følger en ung tysk soldats rystende oplevelser under Hitlers felttog mod Sovjetunionen. ”Dødsmesse” er desuden i høj grad præget af en politisk melankoli. Det er ingen tilfældighed, at historien udspiller sig på dagen for begyndelsen på USA's invasion af Irak. Dahl drager en klar parallel mellem Vestens desperate ønske om at tiltvinge sig herredømmet over Mellemøstens oliekilder og Hitlers invasion af Sovjetunionen, der i bund og grund var en kamp om oliefelterne i Kaukasus.