Anita Desai

Artikel type
voksne
Jonna Wennerstrøm Nielsen
Main image
Desai, Anita
Foto: Jane Bown / Camera Press

Indisk forfatter.

Anita Desai er født nord for Delhi. Hendes mor var tysker, hendes far bengaler. Hun er Bachelor af Arts fra Delhi Universitet i 1957 og hun har studeret i USA og i Cambridge. Karakteristisk for hendes forfatterskab er den livlige, underholdende roman Dagens klare lys om familien Das, der bor i Old Delhi. I tilbageblik følger man familiens historie; samtidig får man uddybet de blodige begivenheder i 1947, da Indien blev delt i Indien og Pakistan.

Introduktion

INDIEN står for os som en farverig blanding af fakirer, maharajaer, Taj Mahal, Ganges-floden, enkebrændinger og Kipling med tropehjelm.

Anita Desai er født i 1937 i Mussoorie nord for Delhi. Hendes mor var tysker, hendes far bengaler. Hun er Bachelor af Arts fra Delhi Universitet i 1957 og hun har studeret i USA og i Cambridge. I de senere år har hun delt sin tid mellem England, USA (hvor hun har undervist i "creative writing" på et lille kvindecollege) og Indien. Hun er gift med en indisk forretningsmand og har 4 børn. For sine bøger, hvoraf tre er børnebøger, har hun modtaget flere litterære priser.

Dagens klare lys

Karakteristisk for hendes forfatterskab er den livlige, underholdende roman Dagens klare lys om familien Das, der bor i Old Delhi. I tilbageblik følger man familiens historie; samtidig får man uddybet de blodige begivenheder i 1947, da Indien blev delt i Indien og Pakistan.

Familien består af to søstre: Den handlekraft Bimla og den frygtsomme Tara og af de to brødre: Raja, der trods sin ungdoms romantiske helte- og digterdrømme ender som en fed, rig forretningsmand og den autistiske Baba, der uophørligt spiller amerikanske evergreens på sin slidte pladespiller. Forældrene er optaget af bridgespil i klubben, og derfor kommer den uanselige "skyggetante" Mira til at betyde meget i børnenes liv. Men da de bliver "alt for store for hende, alt for varme og grådige og skræmmende" synker hun hen i drikfældighed og senilitet.

I de to søstre konfronteres Østens stilstand med Vestens foranderlighed. Bimla er den moderne kvinde med sine ideer om kvindefrigørelse og uddannelse. Tara derimod, der er gift med en diplomat og bor i Washington, er mere reaktionær. Hun forfærdes, når hun - med års mellemrum - besøger Bimla og Baba i det forfaldne barndomshjem, for hvad skal der blive af hendes søskende? I svage øjeblikke bekymrer det også Bimla. Hun føler alderdommen komme snigende. De to søstre, der er så store modsætninger, kommer som midaldrende kvinder til en forståelse, til en afklaret holdning med hensyn til deres barndoms- og ungdomsfortrængninger. Alt kommer frem i dagens klare lys.