Uskrevne regler

I sin næste roman, “The Rules of Attraction” fra 1987 (“Uskrevne regler”, 1993), spreder Bret Easton Ellis perspektivet ud på en håndfuld unge, som rapporterer fra rigmandscolleget Camden – en fiktiv version af Bennington, hvor Ellis selv gik – med den samme ligegyldighed og fremmedgørelse som Clay fra Los Angeles. Og enkelte af personerne er da også gengangere. Ud over Clay selv blandt andre Rip, som havde æren af at formulere lystens forrang for alle andre hensyn i “Under nul”. Ellers er fortællingen spundet op om noget, der aldrig bliver et trekantdrama, fordi personerne ikke rigtigt har engagementet til drama. Paul er biseksuel og småforelsket i vennen Sean, som ikke er særligt biseksuel og tror, han elsker Lauren, som er promiskuøs, hvilket igen ikke siger ret meget i et miljø, hvor alle alligevel har sex med alle.

Bogen åbner med, at Lauren bevidstløs af druk bliver bunkepulet af en gruppe medstuderende. Herefter mere duskeri, druk og drugs. Ind imellem, på vej fra det ene knald til det andet, på vej op på et nyt trip eller på vej ned fra et gammelt, døde registreringer af sociale bånd som indvikler, udvikler eller afvikler sig uden, at det rigtigt betyder noget. Men også uden det bliver helt så voldeligt og sygt som i “Under nul”. Seans og Pauls følelser har ligefrem fået en redaktør til at anføre “bittersød” på bogens danske omslag, hvilket man ikke bør lade sig snyde af. Følelserne virker ikke som om, de stikker dybere end overfladen (hud, røv, bryster) på genstanden for deres attrå, som er sanselig og fysisk, og det er ikke sødt, ikke engang bittert, det er “tiltrækningens regler”, de eneste, de adlyder, de eneste, der er at holde sig til, udstukket af sanser og fysik, og blot et andet udtryk for lystens forrang. Bittersøde sædeskildringer fra den amerikanske ungdomskultur er for eksempel film som “St. Elmos Fire” eller “The Breakfast Club”. De får premiere samme år, “Under nul” foregår: 1985.