Genrer og tematikker

Da Niels Frank debuterede i 1985 med digtsamlingen “Øjeblikket” var ingen i tvivl om, at her var der tale om en forfatter i særklasse. I Franks tre første digtsamlinger er sproget stramt og digtene korte, men med udgivelsen af digtsamlingen “Tabernakel” fra 1996, ændrede hans digte form og blev omvendt hverdagssprogssnakkende i ofte lange digte. Der er tale om en markant drejning i hans forfatterskab efter de tre første digtsamlinger, hvad angår stil og udtryk.

Foruden digtningen har Niels Frank en række essaysamlinger bag sig. De spænder fra rejsebeskrivelser, refleksioner over billedkunst, samtaler med andre forfattere og kunstnere og altid og meget centralt diskussioner om kunstens muligheder og begrænsninger. Om det sidste siger han i et interview i Ekstra Bladet: “Det er svært at bilde sig ind, at der f.eks. i poesien skulle ligge så mange indsigter, at man kan leve af den … – Min oplevelse af, hvad litteraturen går ud på, er nærmest det stik modsatte. At den hele tiden er nedbrydende og kaster forvirring på bålet. Den litteratur jeg holder af, siger: Du ved ingenting, du er ingenting, du må begynde fra nul hver dag” (Henning Thøgersen: “Rektor må leve af sin vens rengøringsjob”. Ekstra Bladet, 1999-12-12).

At starte forfra igen og igen og at nedbryde det allerede skrevne er en motor i hans digtning. Det er tekstsamlingen “Første person, anden person” fra 2004 et godt eksempel på. Den er en gennemskrivning af alle hans forrige udgivelser. Både digte, essays og fotobogen “CV” fra 2001 bliver omskrevet og blandet med hinanden, så de kommer til at fremstå som en helt ny og samlet tekst. Hans digtning er således i konstant samtale med sig selv som kunst. Et eksempel på denne kontinuerlige samtale er hans diskussion med forfatterkollegaen Jan Sonnergaard. Frank havde i et interview sagt, at der var ord, han ikke mente havde poetisk værdi, blandt andet ordet radiator. Det udsagn irriterede Sonnergaard, fordi han mente, at litteraturen var blevet for selvrefererende og derfor snæversynet, når man begyndte at udelukke ord fra poesien. Derfor valgte Sonnergaard at kalde sin debut fra 1997 for “Radiator”. Selv brugte Frank ordet radiator i sin næste digtsamling “Én vej” 2005 som en understregning af, at hans udsagn om ordet radiator var et forsøg på at finde grænserne for poesien for siden at overskride dem.

Det kan være svært at kende forskel på forfatteren og essayisten i Franks forfatterskab, hvis man altså skulle have lyst til at skelne. Netop den dobbelte rolle som forfatter og kritiker er hans kendetegn. Han er både en berømmet digter og respekteret essayist, hvilket blandt andet har ført til, at han i 2007 modtog Litteraturkritikernes Lavs Georg Brandes pris for sine essays om litteratur “Alt andet er løgn”, og at han året efter modtog Montanas litteraturpris for sin digtsamling “Små guder”.