Beslægtede forfatterskaber

Det er blevet sagt om Niels Franks generation af forfattere, at det eneste, de har til fælles, er, at de ikke har noget til fælles. Frank debuterede oven på den mediehypede 80’er-generation med Michael Strunge og Søren Ulrik Thomsen i forgrunden. Franks generation af forfattere tæller blandt andet Thomas Boberg, Pia Juul og Morti Vizki, men det er ikke en generation, der som den foregående har gjort sig specielt bemærket i forhold til en bestemt poetisk forståelse eller et fælles udtryksform. Det er da også svært at sætte ham ind i en særlig litterær strømning, ligesom det er svært at sætte hans forfatterskab i bås. Men det er klart, at Franks engagement som forfatterskolerektor og debattør har haft stor indflydelse på flere generationer af forfattere. Selv har han været inspireret af New York-skolen, som var en kunstbevægelse af løst forbundne billedkunstnere, musikere og forfattere. Blandt andet billedkunstneren Jackson Pollock, musikeren John Cage og forfatterne John Ashbery og Frank O’Hara, især har John Ashbery haft stor betydning for hans forfatterskab.

Franks digtsamling “Tabernakel” er blevet kaldt en af de største fornyelser af poesien i 1990’erne. De mangestemmige og i munden-på-hinanden-råbende digte i samlingen genfinder man hos forfattere som Lars Skinnebach og Ursula Andkjær Olsen. Det er svært at finde forfattere, der som Frank deler sit forfatterskab mellem digtningen og essayskrivningen. Af samtidige forfattere kan dog nævnes Søren Ulrik Thomsen, selvom de to langt fra ligner hinanden i hverken den ene eller den anden genre. Griber man længere tilbage i tiden, er det værd at nævne forfatterskaber som Thorkild Bjørnvig, Villy Sørensen og Per Højholt, der også blander deres skønlitterære produktion med litteraturkritik og essayistik.