Neil Gaimans forfatterskab er omfangsrigt og spænder fra tegneserier (Sandman-serien), over børne- og ungdomsbøger (”Den sygeste løgnehistorie”) til voksenromaner (”Amerikanske guder”).
Fælles for Neil Gaimans bøger er brugen af mytologier, folkeeventyr og religion og en af hans store inspirationskilder er forfatteren C.S. Lewis. Selv siger Neil Gaiman om C.S. Lewis’ betydning for sit forfatterskab: ”C.S. Lewis var den første forfatter der fik mig til at ønske, at jeg var en forfatter. Han gjorde mig opmærksom på forfatteren, at der var nogen bag ordene, at nogen fortalte historien.” (journal.neilgaiman.com, 2012-01-26. Egen oversættelse).
Ligesom Neil Gaiman, sammenvæver C.S. Lewis i sine bøger om eventyrlandet Narnia kristendom, eventyr og fortællingen om det godes kamp mod det onde.
I seriens første bind ”Løven, heksen og garderobeskabet” (”The Lion, the Witch and the Wardrobe”, 1950) finder de fire børn Peter, Susan, Edmund og Lucy en hemmelig indgang til landet Narnia. En evig vinter hviler over landet, fordi den onde isheks Jadis har fordrevet Narnias skaber, løven Aslan. De fire børn møder på deres færd talende bævere, fauner og kentaurer, og undervejs går det op for dem, at de alle har en afgørende rolle at spille i det store slag, der skal afgøre Narnia og Aslans skæbne.
C.S. Lewis’ serie om Narnia er endvidere bygget op omkring eksistensen af parallelle verdner og om hovedpersonernes mulighed for at bevæge sig imellem disse. Ligesom Neil Gaiman lader pigen Coraline gå igennem døren i den fine stue, ind i tunnelen til den forvrængede anden verden, så lader C.S. Lewis sine fire hovedpersoner gå igennem et garderobeskab ind i eventyrlandet Narnia. I seriens andre bind er portalen eller åbningen til Narnia så forskellige ting som en fingering i ”Troldmandens nevø” (”The Magician’s Nephew”, 1955) og et maleri i ”Morgenvandrerens rejse” (”The Voyage of the Dawn Treader”, 1952).
For både C.S. Lewis og Neil Gaiman gælder det, at deres hovedpersoner undergår en forandring i mødet med den anden verden. Coraline finder ud af, hvor meget hun elsker sine forældre, drengen Tristran Thorn i ”Stjernestøv” (”Stardust”, 1999) finder kærligheden og Edmund, Lucy, Peter og Susan finder et fællesskab, som de kan tage med sig tilbage gennem garderobeskabet.
Neil Gaimans forfatterskab er omfangsrigt og spænder fra tegneserier (Sandman-serien), over børne- og ungdomsbøger (”Den sygeste løgnehistorie”) til voksenromaner (”Amerikanske guder”).
Fælles for Neil Gaimans bøger er brugen af mytologier, folkeeventyr og religion og en af hans store inspirationskilder er forfatteren C.S. Lewis. Selv siger Neil Gaiman om C.S. Lewis’ betydning for sit forfatterskab: ”C.S. Lewis var den første forfatter der fik mig til at ønske, at jeg var en forfatter. Han gjorde mig opmærksom på forfatteren, at der var nogen bag ordene, at nogen fortalte historien.” (journal.neilgaiman.com, 2012-01-26. Egen oversættelse).
Ligesom Neil Gaiman, sammenvæver C.S. Lewis i sine bøger om eventyrlandet Narnia kristendom, eventyr og fortællingen om det godes kamp mod det onde.
I seriens første bind ”Løven, heksen og garderobeskabet” (”The Lion, the Witch and the Wardrobe”, 1950) finder de fire børn Peter, Susan, Edmund og Lucy en hemmelig indgang til landet Narnia. En evig vinter hviler over landet, fordi den onde isheks Jadis har fordrevet Narnias skaber, løven Aslan. De fire børn møder på deres færd talende bævere, fauner og kentaurer, og undervejs går det op for dem, at de alle har en afgørende rolle at spille i det store slag, der skal afgøre Narnia og Aslans skæbne.
C.S. Lewis’ serie om Narnia er endvidere bygget op omkring eksistensen af parallelle verdner og om hovedpersonernes mulighed for at bevæge sig imellem disse. Ligesom Neil Gaiman lader pigen Coraline gå igennem døren i den fine stue, ind i tunnelen til den forvrængede anden verden, så lader C.S. Lewis sine fire hovedpersoner gå igennem et garderobeskab ind i eventyrlandet Narnia. I seriens andre bind er portalen eller åbningen til Narnia så forskellige ting som en fingering i ”Troldmandens nevø” (”The Magician’s Nephew”, 1955) og et maleri i ”Morgenvandrerens rejse” (”The Voyage of the Dawn Treader”, 1952).
For både C.S. Lewis og Neil Gaiman gælder det, at deres hovedpersoner undergår en forandring i mødet med den anden verden. Coraline finder ud af, hvor meget hun elsker sine forældre, drengen Tristran Thorn i ”Stjernestøv” (”Stardust”, 1999) finder kærligheden og Edmund, Lucy, Peter og Susan finder et fællesskab, som de kan tage med sig tilbage gennem garderobeskabet.