Bøgerne i serien om Karin Sommer er bygget op over den samme gentagende struktur: Hovedpersonen glæder sig til at gå på pension inden for en overskuelig fremtid, men må udskyde sine planer, fordi et mord kommer i vejen. Den snarlige og ønskede pension udskydes altså af samfundet, der påtrængende banker på døren. Serien har også et genkendeligt persongalleri, som med hver deres sidehistorie udvikles igennem romanerne. På den måde placerer Gretelise Holms krimiserie sig altså i hjertet af den traditionelle kriminallitteratur, som vi kender den både fra kriminalromanerne og fra tv-serierne. Og helt i tråd med traditionen inden for især den skandinaviske krimi kan man i serien om Karin Sommer, såvel som i resten af Holms forfatterskab, tydeligt se et samfundsengagement, der rækker ud over at bruge virkeligheden som springbræt for en god historie. Holm vil oplyse sine læsere og skabe debat med sine krimier.
Et gennemgående og vigtigt tema i Holms forfatterskab er kvinders ligestilling. Karin Sommer er i den kontekst lidt af en pioner, idet hun er en ældre kvinde i en ellers meget mandsdomineret verden. Karin kan minde om en moderne efterfølger til Miss Marple, men med et noget mere interessant privatliv end forgængeren. Ligestillingsspørgsmålet er også tydeligt i de sager, der berøres i serien, som kvindehandel, prostitution og mere subtilt i bifiguren advokaten Andrea, der på mange måder har svært ved at passe ind i den almindelige forestilling om kvindelighed.. Andrea har svært ved knytte sig til andre, hun klæder sig aseksuelt og er usikker i sin moderrolle. Andreas utilpassethed i kvinderollen peger tilbage på, hvilke tillægsord vi som en selvfølgelighed lægger til kvinden. Og hvor unuanceret det kan være. Endelig har Holm også beskæftiget sig med ligestilling i avisernes spalter og ikke mindst i håndbogen ”Hvorfor er feminister så snerpede?”, der udkom i 2008.