Platform

Citat
"Hun bøjede sig frem mod bordet: Jeg mærkede hendes bryster bølge under stoffet. Jeg kunne have tilbragt timer på den måde. Det var en letkøbt, uskyldig, evigt salig glæde; et rent løfte om lykke.”
"Platform", s. 209.

Hovedpersonen i "Plateforme" fra 2001 ("Platform", 2002) hedder – måske ikke overraskende – Michel. Han er 40 år, ansat i Kulturministeriet og røvkeder sig for at sige det mildt. Han har ingen nære venner, ingen interesser og intet han rigtig har lyst til. For at få tiden til at gå ser han en frygtelig masse fjernsyn og går til peep-shows, når det skal være lidt ekstravagant. Da hans far dør, beslutter han sig for en ferie til Thailand, og her møder han og indleder et forhold til Valérie, der arbejder i rejsebranchen.

I "Platform" betyder globalisering udbredelsen af den vestlige seksualiserede og pornoficerede kultur til hele verden. Romanen er baseret på spændingen mellem på den ene side Michel og Valéries private kærlighedsaffære med ekspanderende seksuelle udfoldelser til følge og på den anden side den liberale og pornografiske virkelighed, der omgiver dem.

24301699

Hvis ikke Michel og Valérie kontinuerligt udforsker begæret og overskrider erotiske grænser, så dør lidenskaben og kærligheden. Hvis ikke rejsebranchen fortsætter med at ekspandere, så går selskaberne nedenom og hjem, og derfor får Valérie sit selskab til at satse på sexturisme for på den ene side at afhjælpe sin stagnerede branche og frelse de vestlige individer fra kedsomhed og på den anden side at afhjælpe fattigdom i Østen. Hvis ikke kunsten, som Michel beskæftiger sig med i Kulturministeriet, bevæger sig i samme fornedrende retning, så sælger den ikke. Derfor er det ekskrementer og modelleringer af klitoris, der udstilles, og som betragtes som moderne kunst.

Samtidig bygger romanen en spænding op mellem Vesten og islam, idet Vestens seksuelle frigørelse fremhæves som en kile mellem vest og øst. Undervejs i romanen giver hovedpersonen meget direkte udtryk for sin foragt for islam. Retorikken optrappes løbende, men selve konflikten kulminerer med en handling, nemlig med en islamisk terrorbombning af et af de erotiske ferieparadiser, som Valéries rejseselskab driver. Resultatet er, udover død og lidelse, tab af håb for hovedpersonen, og måske for menneskeheden i det hele taget.