Houellebecqs forfatterkarriere blev skudt i gang med et biografisk essay om gyserforfatteren Howard Phillips Lovecraft, født i 1890. "H. P. Lovecraft: contre le monde, contre la vie" fra 1991 er tydeligvis drevet af Houellebecqs fascination af Lovecraft, og essayet dissekerer hans liv, levned og litteratur. Essayet tager sig ud som en art hyldest til Lovecraft, men samtidig fungerer det som et manifest for den unge, vilde og ambitiøse forfatter.
Houellebecq spejler sig i den afdøde forfatter, der kombinerede et absolut had til verden generelt med en særlig aversion for den moderne verden, som Houellebecq udtrykker det. Den samme definition skal vise sig at passe som fod i hose til Houellebecqs eget fremtidige forfatterskab. De to forfatteres syn på verden stemmer således fint overens, men til gengæld er der forskelle at spore på indholdssiden. Mens Lovecraft hverken tillægger økonomi eller sex stor betydning i sine værker, er Houellebecqs værker, som det bliver klart i det følgende, intet uden. Måske er det derfor, Houellebecqs interesse for Lovecraft siden er blegnet, som han udtrykker det i et interview i Dagbladet Information (Josyane Savigneau: Houellebecq: Verden er udfoldet lidelse. Dagbladet Information, 2005-08-27).