Erling Jepsen skrev autofiktion, førend det blev et almindeligt kendt begreb i Danmark. Ikke mindst i 2010’erne var det en flittigt benyttet genre i litteraturen – i høj grad kanoniseret igennem den norske forfatter Karl Ove Knausgårds serie ”Min kamp 1-6”, der ligesom Jepsen bl.a. tematiserer familiens snærende bånd og et forkvaklet forhold til faren. Måske er Jepsens værker med undertitlen ”Familiehemmeligheder” i virkeligheden en pendant til Knausgårds monstrøse værk? Begge forfattere har været helt eksplicitte om, at deres værker tager afsæt i virkeligheden – og er kommet på kant med familie, venner og bekendte på den baggrund.
Man kan dog lige så vel kalde Jepsens værker for socialrealisme, for selvom han trækker på sit bagland, bliver der uvægerligt også digtet livligt, og altid med afsæt i en social indignation. Med sin sociale ansvarlighed og sin kærlighed til provinsens skæve eksistenser kan Erling Jepsen sammenlignes med en forfatter som Bent Vinn Nielsen, med hvem han også deler humoren og ironien. Ikke mindst Bent Vinn Nielsens debut ”Arbejdssky” fanger udkantsdanmarks originaler og trummerum med en sort humor, der kan minde om Jepsens.
Tilsvarende er der et vist slægtskab med Jens Blendstrups forfatterskab. Ikke mindst med de af Blendstrups værker, der formår at balancere det alvorlige og det humoristiske, og hvor han samtidig tydeligt viser sin forkærlighed for landsbytosser. Ikke mindst romanen ”Gud taler ud”, der tematiserer Blendstrups forhold til sin far, er værd at sammenligne med.
”Den sønderjyske farm” har utallige referencer til Karen Blixen og hendes erindringsroman ”Den afrikanske farm”. Erling Jepsen har fortalt, at han på et tidspunkt arvede en vase, der har været Blixens, og at det fik ham til at genlæse ”Den afrikanske farm”. Det blev startskuddet til hans egen fortælling om farmen ved foden af Gramby Bakke: ”Hun er forelsket i det land, men der er også en sorg i det, fordi hun bliver fordrevet derfra. Sådan har jeg det også med Gram. Hendes blik på negerne, som det hed dengang, er nærmest antropologisk. Så jeg fik lyst til at kigge på min fødeby med et antropologisk blik. Og jeg synes egentlig, at mit Gram er lige så eksotisk som hendes Afrika”. (Lotte Thorsen: Sønderjysk comeback-stjerne: ”Jeg har svært ved at mærke, hvad virkeligheden er”. Politiken, 2013-04-13).