Baggrund

Citat
”Soluna min søn, for at frelse universet er vi nødt til at ofre vores kærlighed. Den tvekønnede frelser har brug for en mentor og beskytter, og metabaronen er den eneste der kan udfylde den rolle.”
”Før Inkalen”, s. 285.

Alexandro Jodorowsky kan skrive mange ting på sit visitkort: skuespiller, filmmager, tegneserieforfatter, tarotkort-ekspert, teatermanuskriptforfatter og grundlægger af både en kunstnerisk bevægelse og en psykoterapeutisk retning. Han er født i 1929 i Iqique - en lille landsby i det nordlige Chile. Hans forældre var russisk-jødiske indvandrere, der ernærede sig som henholdsvis cirkusartist og operasanger. I interviewet “Perfektionisme er en neurose” i tegneserietidsskriftet STRIP beskriver han sin familie således: “Det var en forfærdelig familie, jeg led meget, så jeg slog hånden af dem… Det har gjort mig i godt humør. Min fars død. Den gamle satan, han ønskede, at jeg skulle dø før ham.”

Efter at have arbejdet som skuespiller i Chile drog den unge Jodorowsky ud i verden som dukkefører og kom til Paris i 1955. Her begyndte han at skrive pantomimestykker til den berømte mimiker Marcel Marceau. Jodorowsky færdedes i det parisiske miljø omkring surrealisterne, men tog afstand fra dem i 1962 ved at være med til at grundlægge Den paniske bevægelse. Ideen bag bevægelsen var at udfordre tabuer, og det gjorde de blandt andet ved at konfrontere teaterpublikummet med vanhelligelse af religiøse ikoner og sadomasochistiske handlinger - beskæftigelser, som Jodorowsky ivrigt har videreført i sine tegneserier.

I 1965 tog Jodorowsky til Mexico og arbejdede med avantgarde-teater. Her fik han også sin debut inden for tegneseriemediet med serien “Fabulas panicas” omkring 1971.

Næste punkt på den kreative dagsorden var at blive filminstruktør, og efter at Jodorowsky havde fået kunstnerisk succes med sin film “El Topo” i 1971, kastede han sig i 1975 over filmatiseringen af Frank Herberts roman, science fiction-klassikeren “Dune”. Han blev aldrig færdig med filmen, men til gengæld fandt han sig i denne forbindelse en vigtig samarbejdspartner i Jean Giraud (Moebius) - et af de helt store navne i den fransk-belgiske tegneserie. De to debuterede sammen i Europa med tegneserien “Les Yeux du Chat” i 1978. Et par år efter udgav de serien om Inkalen, en serie, som for alvor kom til at slå Jodorowskys navn fast på den europæiske tegneseriescene.